Slutstenen, hemligheter i Götene kyrka del II

Ros framme där korets valvbågar möts i Götene kyrka

Jag skrev i förrgår om hur målningarna i Götene kyrka lär oss att vi lär känna Fadern genom Jesus. Jag vill faktiskt dela en till hemlighet som kyrkobyggnaden förvaltar.

Framme i korets tak går några valv ihop i ett kryss och mitt i krysset finns en blomma, en ros. Den skulle kunna syfta på Maria eller på tystnadsplikt hos det som sägs ”under rosen” för den som biktar sig i kyrkan men Sven-Erik Pernler tror snarare att det är en symbol för Kristus själv.

I Efesierbrevet skriver Paulus att Gud

”har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början och som skulle genomföras när tiden var inne: att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden.”(Ef 1:9-10)

Jesu verk är slutstenen i Guds räddningsverk för hela skapelsen. Det står också längre fram i samma brev att:

”Ni har fogats in i den byggnad som har apostlarna och profeterna till grund och Kristus Jesus själv till hörnsten. Genom honom hålls hela byggnaden ihop och växer upp till ett heligt tempel i Herren; 22genom honom fogas också ni samman till en andlig boning åt Gud.” (Ef 2:20-21)

Där står det visserligen ”hörnstenen” men det kanske hellre skulle översättas som ”slutsten”, den som sitter högst uppe i ett valv och håller ihop alltihop så det inte rasar. Fin bild, och kanske mer talande än att tänka sig en hörnsten i botten av ett bygge (då behövs det ju fler hörnstenar?).
Har du sett rosor i andra kyrktak?