Göteborgs domkyrka som fotobloggpost

Göteborgs domkyrka

Jag brukar fotoblogga när jag besökt någon intressant kyrka och nu har jag nyligen varit i Göteborgs domkyrka. Den är betydligt yngre än många andra domkyrkor och jag föredrar egentligen det medeltida intrycket men vacker är den ändå!

En källa där man enligt skylt kan släcka sin törst lekamligen

Utanför på gatan finns denna källa där man enligt skylten kan släcka kroppslig törst. För själens törst går man lämpligen till kyrkan intill!

”När dig lekamlig törst till jordiskt watten drifver
låt själen njuta det som lifsens källa gifver
Det ena har du här sök templet som där står
att blifva undervist hur du det andra får”
Utanför hittade jag en av vårt lands sista telefonkiosker. Domkyrkan står orubbligt kvar och ser sådana kortlivade företeelser komma och gå.

Den sista telefonkiosken?
Inne i kyrkan spelade och sjöng elever från en skola i Budapest tillsammans med elever från L-M Engströms gymnasium intill, man ser dem gå runt och förbereda sig.

En blick framåt koret

I ett sidokapell fanns en fascinerande fotoutställning över kyrkans olika skepnader genom åren. Här ser vi bilder från gasljusets tid. I varje bänkgavel finns det gaslyktor! Dessutom skymtar man de extrabänkar som fanns i mittgången. Då när det begav sig var kyrkan mer välfylld på gudstjänster och då kunde man inte slösa plats på en bred gång!

Samma kyrka med gaslyktor

På typiskt romantiskt sätt ser vi änglar och ljussken kring ett kors. Inte så mycket kött och blod som i de medeltida skulpturerna.

Predikstolen var en pampig pjäs men evangelistsymbolerna var vackra!

Kyrkoherde Erik Långström berättade att det egentligen var på kungligt påbud som kyrkorna utrustades med predikstol på 1600-talet. Det var inte i första hand för att gudsordet skulle stå oemotsagt utan kungsordet! Värt att låta predikstolen vara nuförtiden då?