Flytt och tankar på israeliternas flyttlass

Den här mannen har packat med sig sin get!

Vi håller på att flytta. Idag kör vi en vagn med rätt mycket grejer och sedan flyttar vi på riktigt om två veckor med destination Husaby. Det får mig att tänka på en känd flytt i bibeln (nej, likheterna är inte så stora men ändå): efter 430 år i Egypten bryter israels folk upp med Mose i spetsen för att gå till sitt utlovade land. Det har krävts 10 plågor för att farao ska släppa dem, de var ju slavar mot slutet av sin tid där. Så här står det:

Så tog israeliterna degen, innan man hunnit syra den, svepte sina mantlar om baktrågen och bar dem på axeln. 35De hade gjort som Mose sade: de hade bett egypterna om föremål av silver och guld och om kläder. 36Och Herren hade gjort egypterna välvilligt stämda mot israeliterna, så att de gav dem vad de begärde. På det sättet tog de byte av egypterna.

Israeliterna bröt upp från Ramses mot Suckot, ungefär 600 000 män till fots, förutom kvinnor och barn. 38En mängd löst folk gick med dem, och därtill väldiga hjordar av får och kor. 39Av degen som de hade med sig från Egypten bakade de osyrade brödkakor. De hade inte hunnit syra degen, eftersom de drevs ut ur landet så hastigt att de inte kunde vänta, och inte heller hann de göra i ordning någon proviant. (2 mos 12:34-38)

Det där med att de tog med sig rikedomar från egypten har man i olika tider gjort en poäng av i den kristna kyrkan. På samma sätt kunde kyrkan exempel ta till sig och använda det grekiska tänkandets logik med mera. Som kristen kan man med andra ord berika sig också på andras rikedomar av vishet och kunskap. Alla sanning är Guds sanning säger filosoferna, det kan ju bara finnas en sanning.

Sedan vi flyttade in på västra torsgatan har vi kanske inte blivit ett stort folk men i alla fall har vi blivit dubbelt så många i familjen. Inte illa det! Vi får försöka ta med oss alla erfarenheter vi gjort här.