Guds första ord till människan

Gud säger åt människan att råda över jorden men också njuta av livet!

Jag blev uppmärksammad på en intressant detalj i första moseboken. När Gud säger sina första ord till människorna (Adam och Eva) så säger han

”var fruktsamma och föröka er”

allra först. Människorna ska bli en stor mänsklighet och verka som guds förvaltare på jorden men allra först kommer detta med att föröka sig.

Många gånger anklagas den bibliske guden för att vara sexualfientlig eller livsfientlig i största allmänhet (så att det bara är så kallat ”andliga” saker som räknas för Gud) men i själva verket är det ofta så här det ser ut i bibelberättelserna. Gud gläds åt skapelsen och det goda i den, inklusive människans fortplantning.

Efter berättelsen om Noa och arken återkommer samma bud igen då Gud sluter sitt förbund med Noa: var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden. Det blir så att säga en nystart på Guds goda tanke för skapelsen.

6 svar till ”Guds första ord till människan”

1. Profilbild för Gerd ♥

Tack för denna lilla predikan och upplysning en dag som denna, då kontot förökat sig, p.g.a. min intjänade löneutbetalning av statens medel.Goda tankar, goda ord, sprider lycka på vår jord.

2. Profilbild för Simon Liljestrand

Tja, tanken på Gud som sexualfientlig kommer nog snarare av sånt som att Jesus säger att det är äktenskapsbrott att se på en kvinna med åtrå, att man inte får ha sex utanför äktenskapet och att man inte får ha sex med någon av samma kön. Står det inte något i NT om att helt avstå sex, men att det är okej att gifta sig om begären blir för starka (ungefär)? Har för mig att det står i första Korinthierbrevet någonstans, när Paulus snackar om äktenskap, får kolla upp det. Men måste hålla med om att det är ganska kul att Guds första befallning till människan var att hon skulle ha sex, när kristendomen allmänt ses som jättepryd 😉

1. Profilbild för Simon Liljestrand

*”Står det inte något i NT om att det är bäst att helt avstå sex…”Första Korinthierbrevet 7:1-2 var det jag tänkte på för övrigt 🙂

3. Profilbild för Simon Liljestrand

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

4. Profilbild för Alma

Fast att säga ”ha inte sex med någon annans fru” är väl inte samma sak som att säga ”ha inte sex”. Förstår inte alls hur det står i motsats till ”föröka er” i 1 Mos.

Jag tror att det mesta av kyrkans sexualfientlighet härrör från gnostiska tankar som fått fotfäste. Kroppsförakt, överandlighet och sexualfientlighet hör ihop.Paulus tyckte mycket riktigt att det vore bäst att man inte gifte sig. Varför vet jag inte men eftersom han var jude tror jag inte det berodde på att han hade något emot det kroppsliga.Att kyrkan framstår som sexfientlig i vår tid kan ju ha att göra med att dess syn på sexualitet skiljer sig rätt mycket från samhällets i stort (om den nu gör det, kyrkan består ju av sina medlemmar också). Sex har ju dessutom i långa tider varit någon sorts favoritsynd för kyrkan att vakta på. Maktmissbruk och girighet har man inte varit lika noga med?