Min första söndag i advent i Husaby-Ledsjö

Jesus rider in på en åsna. Folket (på Filippinerna) tar emot med palmblad och sång!

I går var det som sagt första söndagen i advent både runt om i världen och här hos oss. Jag tror i och för sig att adventstiden är extra viktig för oss här uppe i norden och firas mer här. Det beror nog på mörkret och kylan som gör att vi längtar efter ljus?

Jag fick leda adventsgudstjänst i Ledsjö kyrka på morgonen och i Husaby på kvällen. Stiftets nyaste (är den det fortfarande?) och en av stiftets allra, allra äldsta kyrkor. På förmiddagen sjöng Husaby-Ledsjö kyrkokör och minior-junior med ledare. Kyrkan var fullsatt med läktare och allt. Dessutom hade en busslast med folk från Skövde hittat dit och de fikade även med oss efteråt i kyrkskolan.
På kvällen i Husaby kyrka sjöng och spelade ungdomar från ungdomsgruppen och det blev en vacker gudstjänst där om aftonen.

Det är väldigt roligt att vara präst en sådan dag, det får jag säga! Det kändes också speciellt att tänka att nu (snart i alla fall) är det här ”mina” kyrkor som församlingspräst. (Välkomna dit alla!)

Nu väntar en ny vecka. Jag ska ägna mig åt blandade prästuppgifter och vänja mig vid vår nya bostad.

Predikan från igår var både jag och andra glada över, den kommer upp på Vandra Vägen så fort jag hinner.