Vadå tjugondedag Knut? Om Knut den helige

Knut den helige av Danmark

Idag är det tjugonde Knut och officiellt slutdatum för julen. Varför kan man undra? Är det i bondepraktikan det står att ”på tjugondedag Knut dansas julen ut? Det vet inte jag men jag tror jag kan svara på varför Knutdagen är rimlig att räkna som slut på jultiden. I det kyrkliga året var man bra på att framhäva stora helger förr i tiden. Viktiga dagar hade en ”efterfirningstid” fram till den åttonde dagen, ”oktaven”. Det var väl för futtigt att låta det vara vanlig vardag igen på en gång. Knut är ju jämnt en vecka efter trettondag jul, den sista stora helgdagen i jultiden och därför är det en rimlig dag att ha som sista juldag. Så tror jag.

Men vem är då denne Knut som har namnsdag idag? Jo, det är den danske kungen Knut IV, född 1040-1043 någon gång. Jag har inte riktigt lyckats greppa de medeltida släktträden än men jag tror han var släkt med Olof Skötkonung här i Husaby. Knut hade stormaktsambitioner för sitt rike och i samband med det blev han mäkta impopulär bland sitt eget folk. Det blev revolt och det hela slutade med att Knut blev dräpt tillsammans med sin bror och sina hirdmän. Detta skedde enligt legenden inne framför altaret i St Albani kyrka i Odense. Detta skedde 10 juli 1086. Därefter ska landet ha drabbats av nio missväxtsår för det onda dådet. Vid hans grav ska under ha skett.
Knut är ett helgon godkänt av Romersk-katolska kyrkan. Man kan notera att väldigt många länder har kungliga helgon. Sverige har Helige Erik i Uppsala, Norge har Helige Olav och så vidare. Det är helgon som jag tycker det är svårt att förhålla sig till. Vad var det för heligt med Knut? Det sägs visserligen att han ledde några korståg, och så blev han dödad i en kyrka men i övrigt? Han hade allt bra mycket blod på sina händer också! Det var förmodligen inte så svårt för kungar att bli helgonförklarade, de hade starka företrädare som talade för dem och deras upphöjelse kunde användas i politiska syften. Helanden och annat som skedde vid Knuts grav är på sätt och vis standarnberättelser som finns om de flesta samtida helgon. Det är lätt att bli skeptisk. Läs förresten gärna om det motsvarande bakgrund till legenden om Sta Helena.
Hur det än var med Knuts helighet så ligger hans ben i domkyrkan i Odense. Det vore roligt att någon gång besöka den platsen. Skriv gärna en kommentar om du varit där eller om du vet något ytterligare intressant om Knut.