Den svarta Nasaréns festdag

På torget utanför kyrkan. Glada pilgrimer i officiella t-shirten!

Häromdagen, den nionde januari, var det en stor dag för pilgrimer på Filippinerna. Via den katolska tidskriften Signum har jag fått veta att det årligen kommer minst en miljon pilgrimer till ”den svarta nasaréns” kyrka i Quiapo i Manila bara i dessa dagar. Det var rolig läsning, för jag har faktiskt själv varit där! Det här är mina kort från utbytesresan med den Oberoende Filippinska Kyrkan (IFI).

Fullsatt under mässan! I mitten ser vi själva statyn!
För flera hundra år sedan tog de spanska kolonisatörerna med sig en Jesusstaty från Mexiko till Filippinerna. Den var mycket svart i ansiktet eftersom den var gjord av mörkt trä. Den har rykte om sig att vara undergörande och det lockar säkert en hel del intresse. Sedan kan man också lätt tänka att det var mer tilltalande med en mörkhyad Jesus än en som som delade hudfärg med erövrarna.

Och så här ser den svarta nasarén ut, en kopia utanför.

Det här, mina vänner, är också en pilgrimsfärd. Väldigt annorlunda än stillsamma vandringar på svenska landsbygden. Det kan vara exotiskt för svenska ögon men precis som när det gäller svenska pilgrimsvandringar är det i verkligen i grunden fråga om en folklig andlighet. Ibland kan ord som ”pilgrim” bli väl snävt och då är det bra att påminna sig om att väldigt mycket kan rymmas i det. Var och en som vandrar med hjärtat är en pilgrim, säger Martin Lönnebo.

Handlare utanför säljer ljus i olika färger, allt efter vad man vill be för när man tänder dem.