St Sigfrids dag 15e februari, grattis!

St Sigfrid vackert snidad i Husaby kyrka

Det duggar tätt mellan helgondagarna för personer med anknytning till Husaby i februari. Den första februari var sta Brigidas dag, idag är det St Sigfrids dag och snart kan man fira Anna av Novgorod/Ingegerd från Husaby, antingen den 10e eller 23e februari.

Jag har skrivit om Sigfrid tidigare både om hans dag och om bilden i Götene kyrka. En engelsk biskop som verkade som missionär i Sverige (den kristna tron spreds i vårt land från de brittiska öarna), var den som döpte Olof Skötkonung här i Husaby medan hans brorsöner Unaman, Vinaman och Vinaman (kyrkohistoriens svar på Knatte Fnatte och Tjatte efter namnet?) verkade i Växjötrakten.

När Sigfrid kom efter till Växjö var hans söner dräpta som martyrer och han fick samla ihop deras avhuggna huvuden som flöt på vattnet. Därför avbildas han med deras huvuden i ett kar. Gruvliga historier! Läs gärna mer om Sigfridslegenden.

Kanske kom han västerifrån med båt över Vänern och vandrade förbi där vi nu bor tusen år senare? Vad var han för person egentligen? Vilken drivkraft han måste haft för att ge sig på att resa hit och sprida den kristna tron!