11 blandade tankar på söndagen

Blandad bild: flicka utklädd till sushi.

Med barnens sömn är det ibland sådär men jag får trösta mig med att ”endast den morgon gryr som vi är vakna nog att se”.

Fast å andra sidan går ju solen fortfarande upp rätt sent så det hade jag nog inte missat ändå?

Nyss var det vinter men nu är det november igen, brukar det inte vara sommar emellan då?

Min vän Simon tyckte att jag ska skriva något här om humor i Bibeln. Jag vet inte mycket om det så jag får väl skriva skojiga bibelvitsar istället. Eller ordvitsar förresten. Det är ju kyrkans officiella humor.

Liksom kyrkans heliga format är A5-pärmens. Så är det bara.

Det har tydligen varit vänliga veckan. Hoppas vi som missat det får ta veckan som kommer istället, eller blir det fel?

Vänlighet låter kanske lite mesigt och inte så viktigt men ”vänlighet är kärlekens småmynt för de dagliga utgifterna” som Natanael Beskow så briljant sagt.

Dessutom har det varit alla hjärtans dag. Historien om Valentin är en spännande story men jag får ta det nästa år. Igen. Inte lätt när februari är drällfylld av helgonberättelser.

En annan sak jag gjort i veckan är att se på dokumentär. ”Och förlåt oss våra skulder” om den första prästvigda kvinnan i Växjö stift. Gripande och tragiskt öde och en nyttig historielektion för mig som egentligen är för ung för att ha stött på särskilt mycket kvinnoprästmotstånd.

Och så har Britt G Hallkvist fyllt 100 (eller kunde ha gjort får man säga). Hon har skrivit väldigt mycket bra grejer. Grattis Britt.

Idag väntar gudstjänst som vanligt men från bänken denna gång. Med småbarn. Tur man kan gudstjänsten utantill mer eller mindre så det inte är så svårt att hänge med.

Vad gör du idag?