Pilgrimens avfärd

Sta Helena som pilgrim, Götene kyrka
När jag skickade iväg geocacheformen av Sta Helena var tanken att jag skulle ta tillfället att berätta ett och annat om den medeltida pilgrimsfärden på samma gång. Det är ju inte mer än ett drygt halvår sedan så det kan vara dags att göra verklighet av det nu!
På medeltiden var pilgrimsfärder vanliga och det fanns tydliga strukturer för hur de skulle genomföras. En sådan sak som var reglerad ganska lika över Europa var hur det gick till vid pilgrimens avfärd.
Eftersom pilgrimsresor var farliga grejer (det är det kanske nu också, det finns risk att man förändras) var det viktigt att man hade sin ekonomi och sånt uppklarad innan man åkte utfall att man inte kom tillbaka. Kyrkans kloster kunde fungera som bankfack i dessa lägen.
Lärjungen Jakob (Santiago) som pilgrim i Husaby kyrka

Den som gav sig iväg som pilgrim fick sedan avge en ed vid altaret i sin sockenkyrka. Där fick hon eller han också välsignelse av prästen. Under högtidliga former fick man sin pilgrimsstav, nästan som vid en dubbning.
Pilgrimen fick också ett pilgrimspass som var ett intyg på att man var en riktig pilgrim och att det därför var viktigt att människor längs vägen hjälpte personen efter bästa förmåga. I stora delar av Europa hade pilgrimer rätt till fri kost och logi där de drog fram. Detta ledde i sin tur till missbruk och bedrägerier (förstås var folk såna då också) och därför var det noga med pilgrimspassen.
Jag har faktiskt fått ett pilgrimspass utfärdat åt mig en gång. Det var när jag skulle ut och vandra själv genom Värmland sommaren 2007. Lite förskrämd ringde jag upp biskop Erik Aurelius och bad honom skriva ut ett brev åt mig, vilket han också gjorde. Frisk vågat, hälften vunnet.