Den heliga Anna från Husabys dag

Ikon i Husaby kyrka. Den heliga Anna av Novgorod/Ingegerd från Husaby

Nu den 23e februari infaller helgondagen för vårt första svenskfödda helgon. Inte nog med det, hon har bott här i Husaby där jag sitter och skriver! Det handlar om den i vårt land i stort sett bortglömda Anna av Novgorod.

Från början var hennes namn Ingegerd och hon var dotter till Olof Skötkonung. Hon föddes förmodligen omkring år 1000 och kanske döptes hon vid samma tillfälle som sin far och resten av familjen här i Brigidas källa i Husaby?
Ingegerd fick en friare i den norske kungen Olav Haraldson (sedermera känd som Olav den helige). Ingegerd var med på noterna men hennes pappa vägrade. Olav var ju en fiende. Istället lovade han bort Ingegerd till den ryske fursten Jaroslav I (Ingegerds mamma Estrid var slavisk prinsessa). Ingegerd hade visst en hel del skinn på näsan för hon krävde landskapet Ladoga som personlig egendom vilket hon fick. Så blev hon då bortgift.

Den gyllene porten i Kiev, ett av Jaroslavs projekt

Jaroslav var inblandad i många maktstrider men stod till slut som segrare i dem. De slog sig ner i Kiev och landet fick under dem en guldålder. Ingegerd fick nu hetta Irina, vilket betyder fred. Jaroslav och Irina fick 10 barn ihop och deras släktträd sträcker sig ända ner i våra dagars kungahus.

Sofiakatedralen i Kiev
Fursteparet lät också bygga den enorma Sofiakatedralen i Kiev. Irina ägnade sig mycket åt kyrkan och det andliga livet. Mot slutet av sitt liv lämnade hon också det kungliga livet och gick in under en mycket sträng klosterordning och levde sina sista år som nunna. Det var då hon fick namnet Anna, hennes tredje namn i livet. Sedan fick hon sin grav bredvid Jaroslav i katedralen.
Anna var den första ryska drottningen att gå i kloster, dessutom var hon kyrkans beskyddare och bekostade stora byggen. Med tiden fick hon status som helgon. Enligt den gamla kalendern dog hon den 10 februari och översatt till vår kalender blir det den 23e. Idag alltså.
Ingegerd är ett viktigt helgon i ortodoxa kyrkan, där ses hon som Sveriges skyddshelgon. 2009 fick de svenska ortodoxa församlingarna tillgång till reliker av henne som nu flyttar mellan olika platser.
Ortodoxa kyrkan har också firat Ingegerd i Husaby och nu finns det en ikon av henne framme i Husaby kyrka. En påminnelse om Sveriges första helgon.