10 blandade tankar på söndagen

Blandade skurkar från batman när det begav sig

Söndag är gudstjänstdag. På Vandra Vägen är  söndag tramsdag då jag bara skriver lite som det faller sig. Det är skönt och roligt för mig och kanske roligt för fler med.

-Igår åt jag chips. Det gör jag sällan och när jag gör det är det inte så fantastiskt som jag fått för mig. Bättre lycka nästa år.

-I torsdags var min konfirmandgrupp på radio Kinnekulle och spelade in ett program. Konfirmanderna var delade i små grupper och fick välja musik som de tyckte passade till pärlorna i frälsarkransen. Jag tror det gick fint. En del älskade att prata i radion, andra tyckte det var lite läskigt. Själv tyckte jag det var en spännande upplevelse att försöka hålla ihop allt i stunden.

-En låt de spelade var av Yohio. Jag råkade kalla honom YOLO (sånt som kidsen säger numera. Tror jag. Och så är det något med swag? Eller är det redan länge sedan?) och blev utskrattad. Kände mig som en farbror.

-Igår började blogg100. På onsdag börjar fastan i kyrkoåret. Det snurrar lite i mitt huvud av det och jag blandar ihop dem på något sätt. Båda är ju begränsade perioder som är lite annorlunda än vanligt.

-Jag tror det kan hitta hit lite nya läsare under blogg100, välkommen om du är en sådan. Jag ska försöka leta runt lite bland andra bloggar jag med.

-Idag är det fastlagssöndagen. Det betyder att det är nu man ska äta rejält med kött och sött innan fastan börjar på onsdag. Vill man vara lite klassisk är det väl nu det är ok att BÖRJA äta semlor. Och så sluta innan onsdag.

-På tisdag är det fettisdagen. Var väldigt försiktig om du känner folk som heter Adrian eller Adriana. Det kan landa helt fel om man råkar önska grattis på fettis-dagen. Säger bara det.

-Efter tisdagen kommer askonsdagen. Det kan låta lite som att Alfons Åbergs bror Askons har namnsdag men det har ju med aska att göra.

-För första gången (på hur lång tid?) är det askonsdagsmässa i Skälvums kyrka på onsdag. Den är på topplistan över gudstjänster för mig. Då får man ett askkors i pannan och kan påbörja fastetidens eftertanke.

-Idag ska jag få ha gudstjänst ihop med min föregångare Erik. Fint det.

-Dagens tema är kärlekens väg. Enna knepigt att få till predikan idag faktiskt, det finns för mycket att säga om kärleken. Och så svårt att leva den.

-Vad gör du idag?