Huvudlös biskop och hungerspel

En del av skara stift tusenårsfirande!

Jag vill komma med två tips:

Det första är för dig som finns någonstans här i skaraborg. I morgon kväll (12/3 19.00) kommer förförre biskopen i Skara, Lars-Göran Lönnermark, hit till Husaby kyrka och berättar om den tid då Husaby var det kyrkliga centrumet i landskapet. Ämnet är den ”huvudlöse biskopen” Osmund på medeltiden (vadå huvudlös? det säger jag inte, du får komma och lyssna ;)). Välkommen! Det är hembygdsföreningen i Husaby som ordnar i samarbete med församlingen så det blir gott fika efteråt också!

Det andra är en länk till http://www.lentmadness.org. Det är en slags hungergames kan man säga. En galen och nördig tävling där det bästa helgonet vinner. Varje dag under fastan står två helgon mot varandra och så får man rösta på sin favorit. Väldigt insnöat kan man tycka men man har chansen att lära sig mycket om helgon allteftersom fastan framskrider. Ta en titt!