Gud som haver barnen kär

Litet barn av livet

Det finns nog ingen bön som är så allmänt känd i vårt land som ”Gud som haver”. Det har hänt att jag blivit förvånad och rörd över att så många kan stava på den. Den går också fint att sjunga på blinka lilla stjärnas melodi om man vill sjunga för barn eller för sig själv (jag tror inte det gör något om vuxna ber barnböner, det kanske är bättre många gånger? Nu förtiden brukar den lyda så här:

Gud som haver barnen kär,
se till mig som liten är.
Vart jag mig i världen vänder
står min lycka i Guds händer.
Lyckan kommer, lyckan går,
Gud förbliver Fader vår.

Men för inte så länge sedan lät slutraden:

”Den som Gud älskar, lyckan får.”

Det där är fruktansvärda ord i mina öron. Om man inte har lyckan, ska man då också se det som att Gud inte älskar en?

*Sven Andersson har påpekat i kommentarerna* att det förstås betyder ”den som älskar Gud, lyckan får – det har han såklart rätt i. Lite pinsamt men jag är glad att bli rättad.

Jag vill också slå ett slag för en annan slutrad, som jag lärt mig av prästen Stefan Klint och som jag tycker är skön att få säga:

”Lyckan kommer, lyckan går,
Gud ska torka varje tår”.

När livet är tufft och man kanske ser tillbaka på mycket elände som hänt under dagen kan man hämta kraft i löftet om att det ska komma en dag, vid tidens slut, då Gud sks torka alla tårar från våra ögon.

Här är några fler aftonböner jag skrivit om tidigare.

Brukar du be Gud som haver? Skriv en rad!

18 svar till ”Gud som haver barnen kär”

1. Profilbild för Rosa

”Gud ska torka varje tår” vad fin slutrad och mer förankrad i Bibeln än ”Den som Gud älskar, lyckan får” hoppas jag.Eller står det nånstans i Bibeln att man ska vara lycklig om man får Guds kärlek?

2. Profilbild för Sven Andersson

”Den Gud älskar” betyder väl ”Den som älskar Gud”. Om jag säjer ”den lyckan söker”,så måste det tolkas såsom ”den som söker lyckan”. Grovt missförstånd!

Ah, förstås är det så! Pinsamt. Fast jag är säkert inte ensam om att läsa fel? Och helt bra är det väl inte ändå?

Nu har jag lagt in en redigering i texten! Tack ska du ha!

3. Profilbild för Anonymous
    Anonymous

Många har missat ”den Gud älskar lyckan får” 😉 andra versen:Dag och natt är i din hand, också jag fast rädd ibland. När jag somnar, när jag vaknar aldrig jag din omsorg saknar. Gud som haver barnen kär, se till mej som liten är.

Aha, den har jag nog också missat. Tack!

4. Profilbild för Rebella

”Den som älskar Gud, får lyckan” är väl inte heller riktigt bra. Rena framgångsteologin, eller ”prosperity gospel” som di säger i Americkatt. Jag tror inte att det någonstans står i den där boken att den som älskar Gud ska bli lyckosam. Job, någon?

Hagman är så bra han!

5. Profilbild för amanda
    amanda

Eller så är det den andra versionen som är den senare. Det påstår i alla fall wikipedia. På wikipedia och wikisource kan man läsa många varianter och tillägg som har förekommit genom åren.

Jag gillar spänningen som finns i bönen. Det är inte en enkel systematisk troslära snarare en dynamisk med motsägelser precis som bibeln och bönens erfarenhet är.

Nu har jag också sett att Margareta Melin har ändrat lite i sin bön. Det är levande material, bönerna!

6. Profilbild för Birgit Axelsson

Hej!
    Jag läste den som aftonbön varje kväll, för annars kunde jag inte somna när jag var barn. Slutet var ”den Gud älskar lyckan får” vilket senare fick mig att sluta tro på Gud, för han älskade uppenbarligen inte mig.

Numera har jag hittat mig själv och kärleken till Universum (är ej bekväm med att kalla den Gud även om det är samma kraft) Jag har funnit min livsväg och jag vet att jag alltid är villkorslöst älskad av Universum precis som alla här på jorden. Vi är här av en anledning och vi ska ta hand om oss själva och varandra. Om vi ser på allt med kärlek så lyser vi upp världen, ju fler vi blir som sprider kärlek desto bättre.

Jag fokuserar så mycket jag kan på positiva tankar, handlingar och känslor. Fast vi människor tenderar ju att trilla ned i gropen och vara negativa ibland och det är helt ok bara vi inte fastnar där i ältande och bitterhet. Vi gör så gott vi kan.

Ha det så bra alla ni som läser detta <3 sänder massor av kärlek och kramar till er <3

Tack för ditt inlägg Birgit! Gud välsigne dig!

7. Profilbild för Rebecka
    Rebecka

Hej!
    Jag är pastorsdotter, min pappa var pastor i pingstkyrkan i jönköping när jag växte upp, vilket är en rätt enorm kyrka. En kyrka med plats för strax över 2500 besökare, som var fullsatt varje söndag. Versen vi fick höra var
    ”Gud som haver barnen kär,
    se till mig som liten är.
    Vart Gud mig i världen vänder
    står min lycka i Guds händer.
    Lyckan kommer, lyckan gå,
    den Gud älskar lyckan får.”
    Vilket är FUCKED UP. Vi fick aktivt lära oss att om något dåligt hände oss var det för att Gud inte älskade oss nog, alltså att vi gjort något fel. Vi tänkte detta som barn. Trots att det tydligt står i bibeln att ”barn är välkomna in i Guds rike” fick vi höra att om vi gjorde minsta fel och kanske blev sjuka eller ramlade och skadade oss hade vi syndat och Gud älskade oss inte lika mycket längre.
    Jag var gravt deprimerad vid 14 år ålder, en stor del på grund av detta. Får jag svaret ”Gud välsigne dig” tar jag det också som att Gud faktiskt förstår vad jag menar, och tar mitt liv i från mig. Eller ditt. Vilket som.

Hej Rebecka. Det var hemskt att höra hur du farit illa på grund av teologi du växt upp med. Jag är glad att du berättar och blir påmind om hur viktigt det är att hålla fast vid Gud bryr sig om oss för vår egen skull och vill oss väl. Ofta kan det också bli komplicerat om inte med tron i sig, så med kulturen i församlingen som kan bli en stor press. Om du vill berätta mer får du gärna skriva till mig tomas.jarvid@svenskakyrkan.se

8. Profilbild för Ingela
    Ingela

Jag skulle vilja få den nya omarbetade versionen av Gud som haver….