Stilla veckan och påsken i realtid

Efter skärtorsdagens mässa stängs altarskåpen om man har sådana i kyrkorna. Det blir som om det händer nu att Jesu liv brinner ut.

Idag börjar ”stilla veckan”. Veckan efter påsk heter istället ”påskveckan”. Stilla veckan heter förstås som den gör för att man ska ”stilla sig” och ställa in sig på att fira påsken.

Påskfirandet är utsträckt över lång tid. Allt ifrån fastan till pingsten och missionsdagen så blir det flera månader. Allra mest intensivt är det från palmsöndag till påskdag då det dagligen firas gudstjänster, passionsandakter, skärtorsdagsmässor, kanske någon vaka och så påsknattsmässa och påskdagsgudstjänst.

Att man gör så innebär att påsken får karaktär av realtidsdrama. Det är som om det hände ”live” och allteftersom dagarna fortskrider så påminner man sig om vad som hände när och hur. Man träder in i en alternativ tid och lever med påskberättelsen för några dagar. Och så kan den få göra intryck i våra liv idag.

Man kan förresten förundras över att påskberättelsen lever så mycket också utanför kyrkans gudstjänster. Genom tvfilmer, konserter och andra kanaler når berättelsen om Jesu passion, hans kärleksverk för oss, ut på de märkligaste vingar.

Jag ska få leda flera fina gudstjänster i veckan som kommer. I kväll och på onsdag leder jag passionsandakt i Skälvums kyrka (det är en på tisdagen också), på torsdagen är det skärtorsdagsmässa på samma plats. Långfredag får jag försöka sitta i bänken och höra om Jesu lidande på korset. På påsknatten firar vi årets häftigaste gudstjänst mitt i uppståndelsens natt och på påskdagen är det stor uppståndelse i Ledsjö. Och så annandag på det men då är jag också ledig.

Hur brukar du fira påsken? Om du inte firar i kyrkan, finns det andra saker du gör som knyter an till påskberättelsen?