Söndag, veckans första dag

Den som sitter på tronen säger: Se! Jag gör allting nytt!

Igår skrev jag lite om påskhelgens upplägg. Bland annat kunde jag tydligen inte låta bli att påpeka det som just nu bataljoner av kristna besserwissers tar alla chanser att påpeka:
Det är nästa vecka som heter påskveckan. Den här heter stilla veckan.
Jag inser att det också på många sätt vore mer logiskt om veckan som innehåller större delen av påskhelgen också fick heta därefter. Nog om detta egentligen men jag tycker tanken bakom att det av tradition heter som det heter är värd lite ytterligare reflektion.
Grejen är att där vi brukar se söndagen som veckans sista dag har kristna i alla tider sett den som den första. Judarnas sabbat firas på veckans sjunde dag, lördagen, till åminnelse av hur Gud vilade efter att ha skapat världen. Den kristna trons upphov är ju som bekant att Jesus uppstod ur graven, vilket hände dagen efter sabbaten, alltså söndagen. Söndagen var då början på den nya dagen. Den kan också ses som ”den åttonde dagen” -dagen för något nytt och nyskapande.
Jesus säger ”se jag gör allting nytt”. I och med Jesu uppståndelse ser världen annorlunda ut, det är en värld där döden och synden är besegrade, och en dag ska de inte mer kunna plåga oss.
Att fira gudstjänst en söndag innebär på sätt och vis alltid ett litet påskfirande. Kyrkan firade påsk en gång i veckan tidigare än den gjorde det en gång om året!
Fram till 1972 sträckte sig vår vecka mellan söndag och lördag i svenska almanackor, sedan blev det som nu efter en övergång till internationell standard.
Mentalt gör det nog en del skillnad om söndagen är en dag då man äntligen får vila eller om det är en dag som pekar framåt? En vilodag behöver vi sannerligen i dagens samhälle, men vi behöver också hopp att möta framtiden. Vi får möta framtiden i vetskap om det godas seger kan man säga.
Det var en utvikning men också en förklaring till varför veckorna börjar med söndagen i kyrkoåret så att det blir veckan som börjar på påskdagen som är påskveckan.
Några reaktioner på det?