Finns det uppgifter för mig?

Känns det som att det finns massor av lockande uppgifter att ta sig an i din församling?

Jag tänker ibland på det där med ideella insatser i kyrkan. Jag har ju själv lön från kyrkan och jobbar dessutom som präst. Av tradition och vana är det ofta rätt många saker som faller på prästen vare sig han eller hon är lämpad eller inte. Det ska bara vara så. Ideella (eller ”frivilliga” som det kallas) har ofta väldigt begränsat spelrum utöver en del traditionella uppgifter, till exempel koka kyrkkaffe. Det tycker jag är dumt.

En kompis till mig berättade om sitt engagemang i en frikyrkoförsamling i Stockholm. Han tyckte det var helt fantastiskt för han gjorde bara sådant han tyckte var roligt att göra. Och det gjorde de andra engagerade också. Pastorn var en fena på att leta upp folk med de mest skiftande gåvor så att var och en bara behövde göra sådant de hade intresse för.

Som anställd är det förstås inte konstigt att man gör både det ena och det andra som man kanske inte skulle göra som ideell och som läget är nu i Svenska Kyrkan så dominerar de anställda kraftigt i församlingsarbetet. Så kommer det dock inte alltid att vara. Kyrkan kommer alltmer behöva bäras upp av många ideella som var och en bidrar med sitt. Det kommer nog bli en väldigt smärtsam process men kanske kommer det också goda saker ur den. Att fler är med och bär upp kyrkan till exempel.

När jag har funderat på det där med frivilligt engagemang för egen del så har jag noterat att jag av någon anledning tycker det är väldigt jobbigt att ordna med fika och sådant. Om någon frågade skulle jag kanske ta på mig sådana uppgifter men det skulle inte vara roligt. Däremot är det roligt när man får använda de gåvor man tycker man har, så det är värt för oss alla att fundera på vad vi egentligen skulle vilja göra i kyrkan. Det som inte är tråkigt och plikt för att någon måste utan som skulle vara roligt och passa just dig och mig?

Skulle det vara att byta däck åt tanter?

Att instagramma åt sin församling?

Att… ja vadå? Jag märker att jag så snabbt hamnar i de saker som redan görs men om fler människors gåvor ska i bruk måste det innebära att vi får frihet att göra det vi själva kan och vill och tjäna kyrkan med det. Hur gör vi då?

Den här bloggposten var så tydlig och klar i mitt huvud men jag tror det mest blev svammel.