Sankta Valborgs dag!

Den heliga Valborg

—-
Det här skrev jag för ett år sedan men det är ju lika aktuellt i år igen. Det är roligt att få veta vem den där Valborg var!
—-

Skara stift har en vänrelation med den lutherska kyrkan i Bayern och just nu har vi en präst därifrån, Gerhard, på besök i våra trakter. Häromdagen när jag träffade honom nämnde han att Valborg firas också i sydtyskland. Det är till och med så att helgonet (jo, det finns ett sådant) Sankta Valborg verkade där!
Valborg (med det ursprungliga namnet Walpurgis, det du!) föddes i England omkring år 710 och var möjligen av kunglig släkt. Hon kallades till Tyskland av ärkebiskopen av Mainz för att hjälpa till med missionsarbetet där. Med tiden blev hon abbedissa för ett kloster i Heidenheim där hon också dog år 779. Efter helgonförklaringen flyttades hennes reliker den 1 maj vilket därför blev hennes helgondag. Sedan är det ju det där med att vi i Sverige envisas med att fira saker kvällen innan, på Valborgsmässoafton.
Valborgskulten (hon helgonförklarades 870) innehöll tidigt drag av motarbetande av onda makter och häxtro. Därav det där med bålen, även om jag också hört att det fanns rent praktiska skäl; man ville skrämma de vilda djuren så långt bort som möjligt när det var dags att släppa boskapen på bete i skogen.
Valborg/Walpurgis blev också både Englands och Tysklands första kvinnliga författare sedan hon skrivit ner berättelser om sina bröder (båda också helgon) Willibald och Winibald.
För ett liknande livsöde i Sverige kan man till exempel tänka på St Sigfrid som jag bloggat om. Tittar du under kategorin ”helgon” så finns där en hel del spännande historier här på bloggen!
Glad Valborg önskar Vandra Vägen!