D-dagen och frälsningen

Massiv landsättning efter dagen D i Normandie

Den 6 juni 1944 landsteg de allierade trupperna i Normandie i en gigantisk operation. Sedan var loppet i praktiken kört för nazityskland. De kunde omöjligt hålla två fronter samtidigt i längden och sviktade alltmer. Kriget var avgjort men kriget fortsatte.

Nazisterna vägrade ge sig, hur hopplöst läget än var så fortsatte kriget, lidandet fortsatte och ytterligare miljoner människor dog. Inte förrän 8 maj 1945 kapitulerade Tyskland.

Jag tycker att det här på ett sätt är en bra bild för att förstå tiden efter påsk. Det kanske inte är helt lysande att tänka i krigsbanor när det gäller frälsningen, Jesu väg var inte våldets väg. Däremot tycker jag att det här med att kriget är avgjort men inte slut kan vara en talande bild.

Jesus har besegrat ondskan, synden och döden och öppnat vägen till Gud och det eviga livet. Samtidigt är de alla tre så påtagliga i våra liv ännu två tusen år efteråt. Bara för att de är besegrade så har de liksom inte lagt av. Men en dag och på ett sätt som vi inte kan föreställa oss ska kriget ta slut på riktigt. Då ska Guds goda vilja ske och Gud ska torka alla krigets tårar från våra kinder.