10 blandade tankar på söndagen

Ett barn som skjutsar två apor. Rätt blandad bild.

Söndag. Föräldraledig. Det blir kyrkbänken många söndagar nu.

Ledsjö kyrka blir det. Den barnvänligaste vi har. 10.

Skriver visst. Korta. Märkliga meningar.

Hittills går det sådär med föräldradagarna. Själva övergången dominerades av en förkylning och gårdagen avslutades med att gräsklipparen inte funkar och jag fastnade i mitt dataspel. Nu har jag hicka.

Och där tappade jag ett ägg på golvet. Rått.

Ett rått ägg alltså. Råttor är ju däggdjur. Det vet ju både du och jag att de inte lägger ägg.

Jag har dyrt och heligt lovat mig själv att hålla kyrkopolitiken utanför Vandra Vägen. Det är skönt nu när debattvågorna stiger efter uppdrag gransknings senaste.

Möjligen ska jag skriva något snart om hur prästens tystnadsplikt fungerar. Det vore nog nyttig allmänbildning?

Och så är jag glad över en del bloggposter från kollegor, Helena Edlund har skrivit detta. Och så har katoliken Anders Piltz skrivit detta om att värna tystnadsplikten.

Förresten funkar http://vandravagen.se fortfarande inte för att komma hit. Hoppas det ska ske snart. Alla som jobbar på kyrkokansliet kanske är med på världens fest i Karlstad nu?

Söndagens bön får avsluta. Vad gör du idag?

Gud, som är sanningens Ande,

låt din nåd vila över oss

och led oss djupare in i livet med dig.

Vi ber om lyhördhet och frimodighet.

I Jesu namn. Amen