10 blandade tankar på söndagen

Teparty i Wales. Ser roligt ut.

Teparty i Wales. Ser roligt ut. Blandad bild.

Det är en väldigt blåsig sommar vi har. I alla fall nu och i alla fall här.

När det regnar brukar man säga att bönderna blir glada, nu får man säga att vindkraftägarna (det är väldigt många vindkraftverk i trakten) blir det.

Det är också ännu en dag som prästmake. Idag ska jag och de vilda barnen på friluftsgudstjänst i Utby. Det låter som vilda Västergötland får jag säga.

Det är Johannes döparens dag idag.

Den här gången började midsommarhelgen i torsdags då det var dans kring midsommarstången vid Kinne-Kleva kyrka. Jag är ju föräldraledig och vet inte hur planerna gått men visst måste det vara en slags hämnd för att alla kyrkliga helger tas ut i förskott? ”Men då… då firar vi midsommar  förväg, så det så!”

Men jag tror också jag lagt märke till något intressant. Det är ju så att i Sverige firar vi mest på aftnarna (midsommar, jul, påsk etc)., det är för att i gammalt sätt att mäta tiden (som i bibeln till exempel) börjar den nya dagen redan vid solnedgången kvällen före.

Och plötsligt börjar det funka lite så igen. Jag har sett många önska glad midsommar redan aftonen till midsommaraftonen. Samma grej fast det har flyttat sig ett dygn framåt typ. Undrar hur det funkar.

Det är friluftsgudstjänsternas förlovade tid. Ofta väldigt fint att vara ute. Hoppas vi inte blåser bort idag bara.

Tänk om man bodde i ett passivhus och hade lite solceller. Det hade varit väldigt coolt att gå på plus i el.

Och så några höns. Det vore något.

Det blev mest bara svammel idag här. Hur har du det idag?