9 blandade tankar på söndagen

När jag blir stor ska jag bygga stora torn som pappa!

Idag har jag vaknat upp med insikten att mina skapligt anständigt fina shorts är i tvätten. Mina riktigt sunkiga shorts är just riktigt sunkiga med väldigt mycket kletig barnisglass på sig. Återstår långbyxor idag inför gudstjänsten. Jag får väl ta igen det med att blänga surt på alla och låtsas som att man MÅSTE ha långbyxor i kyrkan?

Idag firas gudstjänsten i Ekby kyrka (ledd av Jenny Jarvid) (jo, snarlikt Eks kyrka, jag vet). Ännu en spännande tur ut i det okända Ullervad. Får bli lite fotosafari idag också. Ses där 10.30?

Idag är det sjätte söndagen efter trefaldighet och temat för dagen är ”efterföljelse”. Evangelietexten är en rätt lurig och kärv text där Jesus kallar lärjungar att komma med och följa honom. Efterföljelse var ju där och då väldigt bokstavligt, det gällde att gå tillsammans med Jesus och ta efter hans tankesätt och sätt att handla.

Den här bilden ovan kan ju illustrera efterföljelse. De små barnen har tagit efter de vuxna (och bygger sig allt längre in i oljeberoendet tycks det). Det spelar roll vilka vi har som förebilder i livet. Jesus är den bästa.

Bland annat kommer Jesus svar till mannen som först vill begrava sin far innan han kommer och följer: ”låt de döda begrava sina döda, men kom du och följ mig”. Det är ju rätt kärvt får man säga. Just nu funderar jag dels på om det inte handlar om mannens sociala förpliktelser. Pappan kanske inte ens är död än? Tänk om Jesu svar är ett kärleksfullt svar? Typ: ”plikterna mot släkten är inte allt, var inte rädd. Följ mig du, och var inte rädd”.

I ett lättsammare ämne. I veckan har jag kört släpvagn, slöjdat en sked och över huvud taget känt mig mer som den jag var en gång än som prästen. Det kändes rätt bra.

Jag har också lärt mig att det är väldigt gott att laga mat med grädde och att det inte är farligt att äta rödbetor.

Jag har också fått vandra med små barn på några kortare turer. Det är väldigt fint. Vandring är samvaro.

Svenska kyrkan har 6-7miljoner medlemmar, tusentals präster och otroligt många anställda och engagerade. Kan det ändå vara så att jag bloggar bä…mest? Jag tror det faktiskt. Lite konstigt ändå.

Hur ser din dag ut?