Familjen som klosterliv

Munkar som skojar lite mitt i trädgårdsarbetet.

Jag kastar ut en tanke.

Tanken på att leva klosterliv efter avgivna löften är ganska extrem för de flesta av oss. Tanken på att lova leva sitt liv utifrån fattigdom, lydnad och kyskhet verkar rätt främmande för hur vi lever våra liv, vi vanliga människor.

Men tänk om det inte är så stor skillnad på klosterlivet och vanligt familjeliv? I alla fall inte på sätt och vis. Jag tänker mig att de ideal jag har för ett liv tillsammans hemma på många sätt liknar klosterlöftena. Vi tar dem en och en.

Fattigdom. Egentligen passar det bättre att kalla löftet ”egendomsgemenskap”, och den lever vi ju faktiskt i här hemma. Som gifta äger vi det vi äger tillsammans (jag skrev några tankar för ett tag sedan om att dela säng och dela plånbok). För mig är det självklart att inte tänka alltför mycket i mitt och ditt utan fundera tillsammans på hur vi använder våra tillgångar. Klosterfolk lever inte heller (i regel) i fattigdom i den meningen att de saknar vad de behöver för att leva.

Lydnad. Nu är det ju inte så att någon är chefen här hemma men det är lite detsamma med den här punkten som med den förra. Man har ansvar för varandra, för barnen och så vidare. Jag är bunden av mina äktenskapslöften om att älska i nöd och lust.

Kyskhet. Nej, nu får du ge dig tänker du. Men ordet kyskhet har inte egentligen bara med ett liv i avhållsamhet i celibat att göra. Det handlar om att vara överlåtna åt varandra och inte till någon annan. Mitt förhållande till andra kvinnor än min fru är väl inte så annorlunda än det jag skulle haft till alla kvinnor om jag levt i celibat?

Det här kan du få fundera på. Vad har vi för värden vi vill leva utfrån i våra nära relationer.

Som jag förstått det är det lydnad som är det svåraste av löftena att leva efter. Kanske för att det så lätt går vår stolthet förnär när vi måste anpassa oss efter andra och stryka egna önskemål?

Det här är som sagt lite lösa tankar. Vad tänker du?

11 svar till ”Familjen som klosterliv”

1. Profilbild för GeddFish

Ja, det var en tankenöt, som satte igång hjärnkontoret.
    Om jag går tillbaka till mina föräldrar, så kan jag hålla med dig fullt ut, även under min ungdomstid.
    Som det har blivit idag, med äktenskap som bara håller till 50 procent, då måste ju lydnaden vara den stora boven, för det finns tusen möjligheter i dagens samhälle att se sig omkring och upptäcka nya fällor.
    När det gäller fattigdomen, så finns det stora klyftor idag, men gemene man har det nog bättre ställt än vad mina föräldrar hade.

Alltid redo att sätta snurr på tankar vettu 😉

2. Profilbild för Marie Fredin
    Marie Fredin

Håller med, klosterlöftena är bra ledsjärnor för oss alla, kan kanske idag uttryckas som ”Enkelhet, trohet, lydnad”
    Enkelhet = Sparsamhet med jordens resurser, det gemensamma.
    Trohet = I relationer, till idéal, till löften.
    Lydnad = ( Det svåraste löftet). Efterföljelse till ovanstående.

Mycket bra ord att ”översätta” med!

3. Profilbild för Lena P

Jag är nog med dig i tankarna där. Lydnad innebär väl egentligen bara att man inte ska bli högmodig och tro att man alltid vet bäst, utan att man kan ödmjuka sig, kompromissa och våga lita på att någon annan kanske har en bättre lösning än man själv.

Svårt nog det. I klosterväsendet har man nog haft rätt olika syn på innebörden genom tiderna. Som jag förstått det var det länge väldigt hierarkiskt i många kloster. Sedan tänker jag på Husabybiskopen Osmund, han som kallades ”huvudlös” för att han saknade biskop över sig. Ett lite mindre positivt sätt att uttrycka det än ”självständig” om man säger så. Kanske är vi rätt huvudlösa många gånger?

4. Profilbild för Amanda
    Amanda

Liknelsen brukar ju vara den motsatta: Klosterliv är ett slags familjeliv. Man kallar varandra för bröder och systrar, och abbedissan eller abboten för moder respektive fader. Tanken om ett alternativt äktenskap förekommer också ofta.

I diskussionen om klosterväsende hamnar man väl ofta här: Är klosterlivet en bättre form av gemenskap än den vanliga (familjen)? Vad är det i familjen som man vill efterlikna i klostret och vad vill man göra annorlunda, till kanske ett högre stadium av familj? Eller är det i själva verket en flykt, vanlig familj är idealet?

Som jag ser det har det alltid varit självklart att jämföra kloster och familj. Lite överraskande att du ens ser det som en ny tanke. Det tyder väl på att det i dagens samhälle plötsligt finns ett tredje alternativ, vid sidan av familjen, och kanske som letar sig in i familjen: singellivet, självständigheten. Det har ju knappast varit ett alternativ historiskt sett. Även ensamstående människor har tillhört en hushållsgemenskap med sina andra ensamstående syskon (motsv kloster…?) eller som inneboende hos arbetsgivare.

5. Profilbild för Amanda
    Amanda

Men IDAG kanske det kan finnas något att lära av den motsatta riktningen, från kloster till familj. Familjen blir då inte bara en samling singlar som håller ihop i den mån de är lyckliga tillsammans, utan en mer överlåten gemenskap, vars ideal blir tydliga i kloster. Men har vi tappat något i tankarna på familj när vi behöver gå ”omvägen” över kloster?

Nu känner jag mig lite korkad, det är klart du har rätt. Liknelsen brukar gå åt andra hållet så att säga. Jag tror nog ändå att det är en tanke som är ovan för de flesta att ett vanligt familjeliv kan byggas utifrån samma värderingar som ett så ”udda” liv som klosterlivet? Det är i alla fall min huvudtanke.

1. Profilbild för Amanda
        Amanda

Ja, förlåt om jag fick dig att känna dig korkad! Tack vare att du inte hade den konventionella liknelsen i huvudet så fick vi en ny vinkling på detta tycker jag. Fortsätt våga ”kasta ut en tanke”!

Ingen fara med mej, det är nyttigt för mig. Tror jag. Jag lär allt fortsätta i samma stil. Fortsätt gärna kommentera!