På tusenårsfirande

DSC_0450

Skaras kyrktorn. Två sylar i vädret sedan många hundra år.

Jag är med och firar Skara stifts tusenårsjubileum i dagarna två. Vad passar bättre då än en latmansvariant och ta en fotobloggpost idag. Först ut: kyrktornen. Det är inte direkt svårt att hitta till kyrkan.

DSC_0451

Det pågår mycket på flera olika scener i staden. Här spelar Teater Tidlös teater om biskop Thurgot (han som var biskop år 1014).

DSC_0457

Sen är det många som visar upp sig, ställer ut saker, bidrar med saker från sina församlingar. Sankt Sigfrids kyrka i Lidköping kom dit med denna minikyrka som de tänkt ta med sig för att leka i med barn som behöver lära känna kyrkan. Inte långt från Husaby, kanske läge för ett lån?

DSC_0461

Skickliga musiker, körer från stiftets fyra hörn och föredragshållare. Internationella gäster, biskopar och så vidare. Här är Annika Östberg som berättar om sitt liv, hur hon fick en tro som bär henne och om vad hon lärt sig genom sitt liv.

DSC_0462

Småbarnsfamilj som vi är fick vi lämna staden och lägga barnen innan kvällsprogrammet drog igång. I dag far vi dit igen för att fira en stor jubileumsgudstjänst vid stora scenen. För oss som inte ens har lekutrymme i våra kyrkor till vardags känns det glassigt att plötsligt kunna följa gudstjänsten från lekplatsen bredvid. Ser fram emot en ny dag denna lördag!