9 blandade tankar på söndagen

Kvinna i hönsdräkt. Väldigt blandad bild. Hen?

I helgen har vi varit på familjeläger (igen, ett annat än förra gången) med församlingsfolk från församlingen och Skälvums missionsförsamling. Av olika skäl blev det inte övernattning för vår del men det lämnade ändå en väldigt positiv eftersmak. Tänk vad mycket goda relationer kyrkorna i vårt land kan bidra till.

Kul att se Segolstorp också (lägergården). Det var också lite konstigt. Min enda koppling dit innan är att jag hört på inspelningar av predikningar av min avlidne vän Samuel som han hållit där. Det blev något av en minnestur på sätt och vis.

Fy tusan att det ska behöva vara så.

Annars har det varit rätt förkylt här i familjen men det börjar ge vika för samtliga.

Det blev en bild på en höna men det kanske skulle varit en val (en superval) på valdagen? Det roligaste jag hört om det här valet är att göteborgarna ska ha någon sorts valsändning inifrån den Malmska valen på nturhistoriska. Jösses.

Om jag fick en slant för varje predikant som gör en poäng av det är väldagen på den dag som har temat ”medmänniskan” i kyrkoåret så skulle jag få… rätt många slantar tror jag?

Själv hade jag kanske också sagt något sådant men nu är det ju redan 3,5 månader sedan förra predikan så det känns lite avlägset. Medmänniskan är annars ett svårt ord. Det låter lite för mycket politikerord om det i mina öron, såna där ord som låter fina men som kanske inte leder till så värst mycket handling i slutändan?

Idag är det förresten också Lugnåsdagarna. Jag ska få åka på friluftsgudstjänst någonstans i Lugnås. Kanske kommer man också ner i kvarnstensgruvan? Kanske kan man handla lokal mat? Jag tycker egentligen det är rätt kul med alla dessa lokala bydagar.

En grej med hembygdsdagar i skaraborgstrakten är att det verkar vara obligatoriskt moment att man ska starta någon gammal ångmaskin eller liknande och se hur den tuffar på en stund. Sånt är kultur här. Tror jag.

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!