8 blandade tankar på söndagen

Vad är nödvändigt? Den här kvinnan fick fly till Paris från första världskriget men hon fick i alla fall med sig sin ko.

Nu är det fyra månader sedan jag gick på föräldraledighet. Det är ett det. Undrar om jag kommer ihåg hur man talar i mikrofon och sånt sen eller om jag får gå på kurs eller nåt.

”Ett är nödvändigt” är dagens tema idag i kyrkoåret. VI ska få har om Marta och Maria och Maria som väljer det bästa när hon slår sig ner för att lyssna på Jesus. Ett rätt utmanande bibelord får man säga. Mitt bland allt viktigt måste man hålla koll på vad som är viktigast (kanske ett bibelord för dem att citerar i ”tidsjakten” på tv?).

Som bibetydelse i evangeliet kan man tänka att texten också handlar om att vi inte bara finns till för att arbeta utan också för att vila. Eller rent av att den visar på kvinnors rätt till utbildning?

Sedär, nu har jag förutsatt att alla mina läsare har koll på berättelsen om Marta och Maria. Har ni det? Egentligen vill jag inte förutsätta en massa kunskaper här på bloggen. Jaja, om ni går till kyrkan idag så vet ni ju hela storyn sen i alla fall…

Själv ska jag med fru och vilda barn till Odensåker (tror jag att det var) och fira gudstjänst med dop. Om barnen tillåter blir det väl en fotobloggpost på det i veckan.

I fredags kunde jag ha fått gå runt i rampljuset på bokmässan med de andra författarna till ”tankestund”. 10 minuter ägnades oss i Verbums monter. När vi nu är 29 författare så betyder det att jag gick miste om mina 20 sekunder av ära för egen del. Jodå, man får offra sig för familjelivet.

Nu har vi ställt in utemöblerna så jag har inte en aning hur vi ska göra med klockan när det blir vintertid.

Om livet som småbarnsförälder går som en dans så är det väl möjligen en jenka. Tvära hopp hit och dit, lite går det framåt och lite går det bakåt. Ingen mjuk vals direkt.

Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!