Under min läsning av ”Helgelsens filosofi” som jag fått i hedersamt uppdrag att recensera har jag stött på en intressant tanke hos Luther.
Luther menar att det är ett misstag att utgå från mänsklig kärlek när vi försöker förstå oss på Guds kärlek. Vi kanske lätt tänker oss att Guds kärlek liksom bara skiljer i mängd jämfört med vår kärlek, en kvantitativ skillnad. I själva verket måste det också och framförallt vara kvalitativ skillnad mellan Guds kärlek och vår. Luther skriver att vi älskar det som är värt att älska. Gud älskar det som inte alls är älskvärt och gör det älskvärt. Kärleken blir som ett slags skapande ur intet där Gud gör de han älskar till dem de skulle varit om de inte hade varit så sorgligt bristfälliga.
Det här är förstås egentligen inte helt skilt från våra erfarenheter av kärlek. Vi vet även av erfarenhet att kärlek är helande och får oss att växa. Så är det heller inte så lätt att ens föreställa sig kärlek som inte alls liknar vår (hur skulle vi kunna förstå något vi inte alls kan relatera till?), på något sätt måste det ändå finnas likheter. I stunden kan ju även människor handla spontant och osjälviskt och göra gott mot den som allra minst förtjänar det. Fast medge att det är rätt ovanligt?
Luther menar också att ju mer vi präglas av den gudomliga kärleken, desto mer borde det innebära att vi älskar världen (givetvis i bemärkelsen ”Guds skapelse” men här framför allt i bemärkelsen ”det som är i fiendskap med det goda”) eftersom det ju faktiskt är det Gud själv gör med sin kärlek. Där har vi något att fundera på idag.
Jag har tidigare skrivit en nästan likadan tanke om Guds allmakt. Guds makt kan inte heller bara skilja sig från vår i kvantitet. Den är inte makt som slår ut våld med mer våld utan något annat.
Sådär. Vad tänker du om detta?
Lämna ett svar