Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Moderna salighetshinder

Kvinnor so gått på strykjärnskurs. Okunskap är ett hinder att övervinna. Och kanske rädsla?

Kvinnor so gått på strykjärnskurs. Okunskap är ett hinder att övervinna. Och kanske rädsla?

Inom äldre tiders svensk fromhet har man ibland gärna försökt skissa hur det brukar gå till när någon kommer till tro och mognar i den. Det kan till exempel kallas ”nådens ordning”. På vägen till en tro som kan bära i livets svårigheter mötte man förstås på problem. Det fanns hinder att övervinna. Dessa kallade man (visst är väl detta en korrekt beskrivning? Säg ifrån om du har bättre kolla än jag!) för ”salighetshinder”. Sånt som hindrar att en stadig tro.

Jag har letat och försökt hitta nån förteckning på vilka dessa salighetshinder var men hittills har jag gått bet. Jag kan alltså inte värst mycket i ämnet om nu någon trott det. Däremot har jag ibland funderat kring själva ordet salighetshinder. Det har en uppfordrande ton. Man förstår att det faktiskt är så att det är viktigt att ta på allvar det som står i vägen för att någon ska kunna komma till tro.

Hjälp mig nu fundera vidare på detta. Vilka är de största salighetshindren idag?

Jag har gissningar själv. Jag tänker då på att många har som utgångspunkt att den kristna tron är irrelevant idag, att kyrkan är en plats det känns lite skrämmande att gå till, att de som går dit inte alls är som jag utan på något sätt är helt annorlunda. Den sortens föreställningar blir ett hinder för att kunna vara öppen för det kristna budskapet.

Jag tänker också på rena tillgänglighetshinder. En präst jag känner har påpekat att för en hörselskadad (som faktiskt väldigt många är fast det inte syns) är kanske en dålig ljudanläggning ett salighetshinder på så sätt att den gör det omöjligt att vara delaktig i gudstjänsten. Detsamma gäller förstås allt annat som har med handikappanpassning och tillmötesgående att göra.

Ett annat salighetshinder är de mycket låga förkunskaper om kristen tro som många har. Det gör i och för sig att många felaktiga föreställningar försvunnit hos unga men å andra sidan är det så låååång startsträcka om man vill förklara den kristna tron till någon som inte alls mött den.

De kristna själva är alltid ett problem. Risken är att man har en negativ syn på kristna och inte för allt i världen skulle vilja vara som man tänker sig att de är. Jag läste nånstans att om det förr var så att många hade svårt med de kristna för att de såg dem som ”övermoraliska”, överdrivet noggranna och moraliserande så har det kanske gått så långt nu att en del kristna ses som rakt av omoraliska genom att inte stå för samma moraliska värderingar som omhuldas av samhället i stort (till exempel en tolerant syn på andra religioner eller på samkönade relationer). Om du har funderat på det får du MYCKET gärna skriva en kommentar!

Många inslag i bibeln är säkert också hinder som gör att det kan vara svårt som intellektuellt hederlig person att ta till sig den kristna tron. Ta till exempel alla under och övernaturliga inslag i Bibeln. Går det att tro på sånt?

Tänk nu lite och skriv sedan. Vad tror du är det största hindret idag för att människor ska kunna ta till sig den kristna tron?

Kommentarer

29 svar till ”Moderna salighetshinder”

  1. Profilbild för Sophia
    Sophia

    När jag var tonåring så var det största hindret att det var töntigt att vara kristen. För då fick man inte göra nåt kul, grupptryck liksom.

    Nu känns det mer som att det är bristande tid och tillgänglighet.
    Kyrkorna häromkring varierar gudstjänster och aktiviteter i ett rullande schema mellan bykyrkorna.Tänkt att öka tillgängligheten men gör det svårr utan körkort.

    Samt att det känns svårt att hinna gå till kyrkan eller studera bibeln överlag. Självklart kan man vara kristen utan kyrka men då blir det ännu svårare eftersom man behöver stöd i sin tro.

    Vilket leder till nästa hinder. Dagens samhälle är ateistiskt inriktat så det kan vara svårt att hitta stöd för sin tro bland vänner och familj. Och som du skriver ovan möter man ofta fördommar, inte minst i frikyrkan.

    Det var dom största hindren jag filosoferade över när jag utgick från mig själv.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jag tror du träffar mitt i prick med det du skriver. En del saker ska väl inte vara omöjliga att fixa (även om det verkar orimligt svårt att ordna regelbundna gudstjänster på samma plats varje vecka) och annat är rätt svårt att påverka för en församling. Det är helt klart så att det inte är lätt att ta sig in i en kyrka där man inte är van gäst, av både det ena och det andra skälet.

  2. Profilbild för Simon
    Simon

    Många svenskar tycker nog att de klarar sig väldigt bra utan någon tro, eller åtminstone utan den tro som kyrkan står för. De har redan pengar, bostad, mat på bordet, skola till barnen och fungerande sjukvård. Vad kan Gud ge mer än detta?
    I den mån man behöver några ritualer för särskilda händelser i livet så finns det å ena sidan profana alternativ till detta (namngivningsceremoni i stället för dop, studenten eller körkortet i stället för konfirmationen) och å andra sidan en statskyrka* som inte ställer några religiösa krav.
    Så vad behövs egentligen, som bara Gud kan ge?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det har sagts att den postmoderna människan inte i första hand frågar om den kristna tron är sann utan om den har något att ge mig. Det ligger nog mycket i det du skriver och det är oroande. VI kan ju inte gärna gå och önska att folk ska drabbas av katastrofer för att de ska bl i intresserade av tron.

  3. Profilbild för M. Blomgren

    Här om dagen var det Internationella dagen för personer med funktionshinder. Jag twittrade om det och ansåg att också personer med mentala funktionshinder har samma människovärde som alla andra. Jag kan tänka mig att det finns en kristen konservativ elit som nästan ser barn med dessa funktionshinder som barn födda med djävulen inom sig, i sina gener. För några år sedan såg jag ett inslag på tv från en kristen by i Afrika där barn med problem som mentala funktionshinder, typ downs syndrom var betraktade som djävulens barn enligt en bybo. Ja va bra då, att vi kan ställa fosterdiagnostik och bli utav med barn med sådana här problem. Inom Islam finns helgon som hade funktionshinder. Mystiker reste långväga för att komma och lyssna till dem. Här anses det vara av nöden att ta hand om människor som inte bör avla utav sig för att deras gener är för dåliga. Det handlar om förvaltarskap, som föregående blogg inlägg handlade om. Var går gränsen, innan vi äcklas så pass att vissa människor ska förhindras att leva ett liv i frihet? Givetvis finns det människor som inte klarar sig själva, men vi måste värna om deras frihet så långt det går. fram till 1975 då det förbjöds hade 63000 människor kastrerats i Sverige. Nu växer fascismen i Sverige och var kommer vi hamna nu? Även en uteliggare med en udda personlighet kan vara som ett helgon.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Människovärdet lever farligt i vår tid det håller jag med om. Ve den som inte är nyttig och effektiv. Sedär, där har kyrkan en uppgift att fylla med att försöka vara en annan sorts gemenskap?

  4. Profilbild för Lena P

    Jag tror att människors intellekt är det största – eller i varje fall ett av de största – hindret. Folk vill förstå allt och se det bevisat av vetenskapsmän innan de vågar tro på det. Men tro är ju något känslomässigt; det kan man aldrig förstå. Och just det tror jag att många människor inte förstår. De kan inte lägga intellektet åt sidan en stund och se vad som händer. Nej, de vill ha bevisen på bordet först, och det är ju inte så tro fungerar.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Och då kanske det handlar lika mycket om att vi ogärna släpper kontrollen över tillvaron som om att tron ses som ointellektuell?

  5. Profilbild för Lena P

    Ja, och så förutfattade meningar förstås. Att människor tror att de vet vad det är att vara kristen, att de tror att de vet vad det är för Gud de väljer att inte tro på. Jag hamnade i en diskussion med en man som sa sig vara ateist, och han ville liksom bestämma vilken gudsbild jag skulle ha. ”Nej, den guden tror inte jag heller på”, sa jag, när han hade målat upp bilden av den gud han inte tror på. Då blev han förbannad och menade att jag, om jag var kristen, visst det skulle tro som han sa. Många har så förutfattade meningar så de är överhuvudtaget inte öppna för att se att det skulle kunna vara annorlunda.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det var en dråplig tragikomisk historia det där! Det ligger mycket i det!

  6. Profilbild för Kerstin Gross
    Kerstin Gross

    Hej Tomas
    Det är många trösklar att ta sig över för den som inte vuxit upp med en kristen tradition inom familjen eller genom andra närstående som kan visa vägen. Jag tror att alla de skäl du anger spelar roll och bör finnas samtidigt i bakhuvudet när man letar sammanhang. För oss som inte vuxit upp inom kyrkan tror jag de viktigaste svårigheterna är:
    Världsbilden: En första tröskel är att över huvud taget komma på att lyssna och försöka förstå budskapet utan att blockeras av att redan ha bestämt sig för att kristen tro inte kan rymmas i en modern världsbild.
    Språket: För den som ändå tar sig för att lyssna på vad det kristna budskapet innehåller är både bibelns och kyrkans språk ofta obegripligt. Ord och begrepp som synd, nåd och försoning hör knappast till vardagsspråket och om det används kan betydelsen ha en nyansförskjutning som är svårt för kyrkfolket att inse. Men även bilder och symboler kan vara svårt – vad står offrande för hos en sekulär svensk? Självmordsbombare?
    Kunskapssynen: Det går inte att komma ifrån att det finns motsättningar mellan ett kritiskt förhållningssätt å ena sidan och auktoritetstro å andra sidan och att kristen tro förknippas mest med det senare. Den som är ung idag är från både skola och högre utbildning inskolad i att ett kritiskt förhållningssätt är bästa vägen att nå fram till kunskap. Och kunskapen är tillfällig, inte evig.
    Vi och dom-tänkande: Uttryck för att det finns de som står innanför och de som inte hör till hörs ofta i kyrkliga sammanhang. Gränsen kan vara mer eller mindre tydlig, men den finns och då är det helt avgörande att stå på rätt sida. Men om resten av ens familj eller vänner är på ”fel” sida tar man kanske lika gärna avstånd för egen del också.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Tack för en mycket tänkvärd kommentar Kerstin! Det är så oerhört svårt för fisken att få syn på vad det är för vatten hon simmar i och ofta vet nog inte ens de mest infödda kristna vad de egentligen menar med en del företeelser. Det bara är så på något sätt.

      1. Profilbild för Kerstin Gross
        Kerstin Gross

        Var det inte Menon som sa att det är omöjligt att lära sig någonting nytt? Antingen så har man de begrepp som behövs och då vet man redan eller så saknas de och då finns inte förutsättningarna. ”Talk into existence” tror jag är ett sätt att skapa en del förutsättningar, men då måste man börja där personerna ifråga befinner sig.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det är nog i stort sett omöjligt att lära sig nytt om man inte ens är nyfiken och då har ju ämnet ändå blivit aktuellt på något sätt- Det är väl därför det kan vara nästan omöjligt att hitta nya vägar utom vid en kris. Eller kanske om man blir nyfiken för att man möter någon som fascinerar?

          1. Profilbild för Kerstin Gross
            Kerstin Gross

            Kanske det, men förmåga att lyssna in den andre är nog viktigare än den egna karisman om du frågar mig. Där tar jag av mig hatten för många jag mött inom svenska kyrkan. Så svårt, och så bra ni gör det.

          2. Profilbild för Tomas Jarvid

            Det var en uppmuntrande kommentar. Bra att försöka leva upp till.

  7. Profilbild för Rosa
    Rosa

    Språket är en stor stöttesten. Många förstår inte synd ,nåd försoning etc…Går det göra till vardagsspråk på något sätt.? Att prata om förlåtande är lättare men så fort Gud eller Jesus vill vara med…

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är jättesvårt. Samtidigt blir det ofta otroligt platt när vi försöker översätta våra stora fullastade ord med mer vardagliga. Kanske behöver vi poesin mer än någonsin förr att fånga kärnan i vad det handlar om? Men vem orkar med poesi nuförtiden, inte de som är svårast att nå förmodligen.

  8. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Ett stort salighetshinder är att de intrycket som ”medelsvensson” får av kristna genom den hon/han ser i media antingen är bokstavstroende fundamentalister eller menlösa ”pastor Jansson”. Vi den kyrkans ”mittfåra” lyser med vår frånvaro.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Just det. Och ju mer hårdför desto ”mer” kristen verkar man kanske vara. Som att vi andra är en mer utspädd form.

  9. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Vi i kyrkans mittfåra ska det stå…

  10. Profilbild för Jonas Eriksson
    Jonas Eriksson

    Hej igen,

    Präster som inte är kristna är det största problemet.

    Om du kommer till en kyrka och hittar en präst som är ”som alla andra”, med uppenbara personliga problem är och allmänt hämmad finns det inget hopp om att du ska komma till tro.

    Men en präst som leds av Anden (född på nytt), som är ”salt och ljus” för sin församling, och som brinner för Bibeln kan utföra mirakel. Efter ett samtal med en sådan man/kvinna går du därifrån nyfiken; du vill själv ha vad han tydligen har hittat.

    Den senaste diskussionen jag hade med en präst i Svenska kyrkan slutade med att han blev förvånad över att jag trodde på hela Bibeln…! Och om du går i en ”död kyrka”; hjälp dig själv med hjälp av Bibeln, börja med Romarbrevet.

    Med vänlig hälsning,

    Jonas

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är ganska starka ord du tar till Jonas även om det förstås många gånger finns mycket annat att önska av präster och andra kristna företrädare. Det jag framförallt ser som faran i det du skriver är att det, som det varit i många kyrkliga miljöer, blir omöjligt för ledarna att kännas vid sin mänskliga sårbarhet (något jag skrivit en hel del om på bloggen). Det är ju inte så att en kristen är stark i sig själv utan snarare ständigt beroende av Gud.

      1. Profilbild för Rosa
        Rosa

        Ja att de erkänner sina svaga sidor är viktigt. Jac är själv uppväxt i en prestationkyrka där man inte var riktigt kristen ifall man inte var med på basarer, var kyrkvärd, läste böner varje dag, läste bibeln minst 20 per dag etc…så för mig kom den stora friden och nåden först när en kvinna hos Frälsis berättade att hon lyssnade på bibeln i ljudbok, allmänt smålat. etc…Nu vågar litar på Jesus älskar mig. 😀

  11. Profilbild för Jonas Eriksson
    Jonas Eriksson

    Hej igen,

    Det är starka ord, men en präst som inte är född på nytt är ju inte kristen.

    Vill man ändå arbeta i en kyrka kan han eller hon bli vaktmästare eller något liknande. Om man tycker kyrkkaffet är viktigare än Ronarbrevet blir det ju svårt att locka folk till den kristna tron…!

    I många kyrkor läser du aldrig Bibeln, ”bara” psalmboken. De flesta som besöker kyrkan i dag har ingen aning om korsets betydelse och att bara Jesus och han kortsfäst kan rädda dig på den yttersta dagen.

    Antingen tar vi tron på allvar (många kristna har mördats för den) eller så erkänner vi att kanelbullen spelar en större roll än Jesus i de flesta svenska kyrkor i dag.

    Med vänlig hälsning,

    Jonas

    1. Profilbild för Rosa
      Rosa

      Sen kan ju pånyttfödelsen se olika ut precis som den fysiska födelsen. Vissa har kort process och andra lite längre…

      1. Profilbild för Jonas Eriksson
        Jonas Eriksson

        Hej igen,

        Det tror jag inte:

        ”Some people do not believe in sudden conversion. But I will challenge any one to show a conversion in the New Testament that was not instantaneous.” ~ D.L. Moody

        Den som tvekar om sin pånyttfödelse är helt enkelt inte född på nytt.

        ”No man is fit for God’s service who is filled with doubts. If a man is not sure of his own salvation, how can he help any one else into the kingdom of God?” ~ D.L Moody

        ”None will have time or heart to work for God, who are not assured as to their own salvation. They have as much as they can attend to; and being themselves burdened with doubts, they cannot help others to carry their burdens. There is no rest, joy, or peace—no liberty, nor power—where doubts and uncertainty exist.” ~ D.L Moody

        Tyvärr tvekar många (de flesta?) präster i Svenska kyrkan om sin egen pånyttfödelse.

        Med vänlig hälsning,

        Jonas

        P.S. Om man inte är född på nytt får man inget ut av det Nya Testamentet; bara en pånyttfödd kristen kan (och vill) leva det liv som Jesus beskriver i sin bergspredikan (helt omöjligt utan Anden).

        1. Profilbild för Martin
          Martin

          Nu är det några dagar sedan det skrevs i den här tråden, men jag fick ta del av den just idag, och vill lämna ett sent avtryck i diskussionen.

          Jag köper inte din slutledning av det första Moody-citatet, Jonas. Det verkar ju snarare vara ett försvar av den plötsliga omvändelseerfarenheten, än en attack på andra alternativ. Nu ska jag villigt erkänna att jag antagligen inte känner den store väckelsegestalten Moody som du gör, även om jag har stor respekt för honom. Min synpunkt utgår endast från citatets få rader.

          Jag kan heller inte släppa Moodys utmaning från samma citat. Hur ska man då se på Jesu lärjungar? De som svarar ja på uppmaningen: Följ mig! och med bloggens terminologi börjar ”vandra vägen.” Som därefter vid flertalet tillfällen ger uttryck för så väl tvivel som okunskap. Som sedermera blir kyrkans apostlar. När skedde pånyttfödelsen i deras liv? Vi kan göra det lätt för oss och säga I och med andens utgjutelse den första pingsten. Men när påbörjades den? Var vägen dit obetydlig? Även människor idag har sina vägar. Jag hoppas också att varje präst och förkunnare oavsett samfund någon gång tydligt fått göra erfarenheten att Jesus ensam räddar. Att korset är för mig. Och att det är där tron bottnar och att det är den tryggheten de förmedlar . Men, ja, jag tror man kan växa in den förvissningen, även som sentida lärjunge. Lika fullt hoppas jag att präster och förkunnare kan möta vägens alla frågor. Ja, jag hoppas de kan ställa dem gång på gång. Det handlar om trovärdighet i båda fallen. Att Jesus dött för mig är stort, långt bortom min fattningsförmåga. Nog kan det vara svårt att ta till sig från stund till stund, även om jag egentligen inte betvivlar det. Nog kan den insikten också få drabba en människa flera gånger? Och på ett nytt djupare plan. Pånyttfödelse är väl knappast ett mål, det är ju just en början. Vägen går vidare.

          Ja, jag reagerar därför att det blir så väldigt svart och vitt, och tron blir något så statiskt. Min erfarenhet, mångas erfarenhet, och även bibelns erfarenhet talar liv, ett liv i rörelse. Varför står det annars gång på gång i Apostlagärningarna om hur Anden kommer över t.ex. Petrus när han förkunnar? Anden gör sig ibland extra tydlig med sin närvaro eller är det möjligtvis Petrus som plötsligt blir mer lyhörd? Men jag har svårt att tro att Petrus teg, när så inte var fallet, när den Helige Ande inte är lika påtaglig i sin ledning som annars. Lika svårt har jag att tro att Gud vill att vi ska tiga. Vi får dock ständigt be om Andens ledning.

          PS Jag tror att den värsta av hedningar kan få ut mycket av Nya Testamentet. Jag tror Nya Testamentet kan visa en väg till både pånyttfödelse och ett liv i Guds Ande.

  12. Profilbild för Jonas Eriksson
    Jonas Eriksson

    Hej igen,

    Tack för ditt svar. D.L. Moody har skrivit många bra böcker (leta på nätet; mycket är gratis).

    Det här med pånyttfödelsen är oerhört viktigt, för bara den som är född på nytt kan kalla Gud för Fader.

    Att Jesus pratade med just Nicodemus om det här är av största vikt:

    ”Who was Nicodemus? Was he a drunkard, a gambler, or a thief? No! No doubt he was one of the very best men in Jerusalem. He was an honorable Councillor; he belonged to the Sanhedrim; he held a very high position; he was an orthodox man; he was one of the very soundest men. And yet what did Christ say to him? “Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.” ~ D.L. Moody

    Du kan vara hur religös du vill, gå i kyrkan varje dag, sjunga i kyrkokören, etc.., men förstår du inte korsets betydelse och vad Gud gjorde där är du hopplöst förlorad och du kommer att spendera evigheten med att ångra att du inte gjorde Jesus till ”Lord and Saviour”.

    ”Medan vi ännu var svaga dog Kristus för alla gudlösa.” ~ Romarbrevet‬ ‭5‬:6

    ”Det står ju skrivet: Ingen finns som är rättfärdig, ingen enda.” ~ ‭Romarbrevet‬ ‭3‬:‭10‬

    ”Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud.” ~ Romarbrevet‬ ‭3‬:‭23‬

    Bara den som är född på nytt kommer att skonas på den yttersta dagen. Om du vill din församling det bästa (och det vill du nog), måste du predika det som Paulus och de andra lärjungarna riskerade sina liv för; antingen är Jesus vägen, sanningen och livet eller så var han en simpel bedragare.

    Det valet har varje person själv att göra.

    Med vänlig hälsning,

    Jonas

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.