Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Fotobloggpost från Låstad kyrka

Snöig kyrka.

Snöig kyrka.

Idag vankas ännu en fotobloggpost om en kyrka i Ullervads pastorat. Denna gång följde vi min hustru till Låstad kyrka. Efteråt var det julgransplundring och gröt så nu har vi avslutat julen ordentligt.

Än är det vackra julbågar i fönstren.

Än är det vackra julbågar i fönstren.

Låstad kyrka har vackra färger och många fina detaljer. Jag fick visst inte till något kort på altaruppsatsen som helhet men så här ser den ut upptill. En mångvingad ängel, kanske ska den påminna om det Jesaja såg vid sin vision av Gud på tronen?

Mångvingad ängel.

Mångvingad ängel.

En märklig och charmig detalj är de här ljusstakarna på altaruppsatsen. Det är helt enkelt två armar som sticker ut och håller i ljusen. Ska man våga sig på så mycket symbolik här att det är änglaarmar som sticker ut från ”himmelssidan” om altaret, som ju representerar Gud område.

Armar ur väggen.

Armar ur väggen.

Den här mysige farbrorn på predikstolen borde vara evangelisten Matteus men figuren bredvid brukar oftast mer likna en ängel än en.. sekreterare? Fin panna förresten.

Borde vara evangelisten Matteus.

Borde vara evangelisten Matteus.

Mitt bland evangelisterna på predikstolen finns som vanligt ”salvator mundi” -världens frälsare. Här gör de lite lustigt intryck med sina jättestora huvuden men jag tycker om ansiktet. Korset på klotet i handen har visst försvunnit?

Mysig och fin Jesus med stort hattnummer.

Mysig och fin Jesus med stort hattnummer.

Det tog nog ett tag att brodera detta va? Små stygn på ”antependiet” (som är termen för tyget som hänger ner på framsidan av altaret).

Brodyr.

Brodyr.

Sista bilden är nästan som en fotogåta. det är predikstolen snett underifrån med denna vackra och (tror jag) väldigt lutherska rossymbol. Det var allt för denna gång. Har du varit i Låstad månne?

Nästan en bildgåta.

Nästan en bildgåta.

 

 

Kommentarer

20 svar till ”Fotobloggpost från Låstad kyrka”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    I bloggposten efter den här, om Tom Wright, bad Du om kommentarer men kommentarfunktionen är avaktiverad så jag kommenterar här:
    Har inte läst den aktuella boken, däremot den här:
    http://tidskriftenevangelium.se/gamla/vad-menas-med-det-kristna-hoppet/
    och intrycket jag fick av författaren där liknar den Du fick.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Han skriver så många böcker att det är ett under nästan hur han hinner. Jättekonstigt att kommentarerna är frånkopplade. Jag fattar ingenting.

      1. Profilbild för Rebella

        Jag hann bli lite orolig att vi inte skulle få kommentera framöver! Jag brukar ogilla kommentarer på fel ställe men hoppas att det godtas i detta fall.

        Nu får du rätta mig, du är förstås bättre insatt. Jag medger att min uppfattning i hög grad är präglad av vad som syns och hörs i media, men det där med den liberala och den bokstavstroende falangen är väl, trots allt, inte någon bild uppfunnen ur intet. Den riktigt bokstavstrogna falangen finns väl kanske inte Svenska kyrkan, i någon högre grad, utan mer i några av frikyrkorna. Livets Ord/Trosrörelsen är klassikern och jag tippar (men vet inte) att pingst öht ligger nära bokstavsläsningen av det slag som riskerar att titta för mycket på enskilda träd och inte upptäcka skogen. Det är också ett läsningsätt som är som upplagt för manipulativa ledare. Vi tänker ofta på Livets Ord som ett svenskt fenomen men tittar man internationellt är (eller var) Livets Ord en variant av det typiskt neo-pentekostala. Framgångsteologin, ”prosperity gospel”, hör till det paketet.

        Däremot kan jag köpa att den liberala teologin, den som är så liberal att jag eg. inte vill kalla den för kristen, är den som tonas fram som ”bra, tolerant, god”. Gammal klassisk kristendom, i brist på bättre uttryck, finns ingenstans att se. Den sammanknippas med konservativa rörelser och allmänna mörkermän. Präster som faktiskt menar att människor behöver syndernas förlåtelse och att Jesus fysiskt återuppstod från döden ser man inte i media öht. Om det skrivs böcker på svenska med sådana teman når de inte utanför de kyrkliga medierna. Andligt sökande och andligt djup och Svenska kyrkan hittar man inte nämnd i samma mening. Svenska kyrkan pratar mycket om gudstjänst men väldigt lite om bön.

        Själv gick jag några gånger och pratade med en svenskkyrklig präst. Hon var mycket ärlig, vilket jag uppskattade. Inte alla präster i hennes församling såg den fysiska uppståndelsen som gränsen för kristen tro, och därmed kunde jag inte tänka mig att gå till den församlingen fast hon var reko. Jag virrade runt mellan olika församlingar ett tag. Sen övergav jag ändå den kristna vägen, och hade nog gjort ändå. Så länge mitt sökande var uttalat kristet var känslan ”man kan verkligen inte lita på vad en präst i Svenska kyrkan står för” ytterst obehaglig. Det kan väl tilläggas att jag bor i Sveriges mest liberala stift, kanske det är bättre ute i landet men enligt min mening borde det vara hög prio på att folk som söker i det kristna inte ska behöva känna så.

        N.b. att jag inte skriver detta på din blogg förrän jag fått en indikation på var du själv står. Jag hade önskat att ni liksom hade etiketter… VDN-märkning. :p

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Hmm. Det är klart att det finns olika bibelsyner i kyrkan och att jag instämmer mer i somliga än in andra. Jag finns väl i den där osynliga mittfåran antar jag och jag håller med om att det är en väldigt polariserad bild som framträder i media. Här i mina trakter tror jag ändå att vi är rätt allmänkristna i prästkåren. Det jag menade i bloggposten var mer en fråga om att det är väldigt dåliga etiketter, det där med bokstavstroende och liberala eller vad det kan heta. Det säger väldigt lite om var skiljelinjerna egentligen går. De allra flesta texter är de allra flesta kristna rätt överens om hur man ska läsa. Eftersom du verkar ha så bra koll överlag har du säkert redan reflekterat över att både en mer fundamentalistisk och mer mer liberalteologisk approach har sina rötter i det moderna projektet. Kyrkan är ju annars bra mycket äldre än så.

          Det gör mig ont att läsa om din väg ut ur kyrkan men jag är också glad åt ditt ärliga sökande. Den som vänder Gud ryggen för att söka sanningen faller i hans armar heter det.

          1. Profilbild för Rebella

            Jag var aldrig eg. inne i kyrkan. Gick ur i 20-årsåldern efter att alltid varit ointresserad, och började mitt nyligen uppkomna sökande i den katolska sfären. Undersökte SvK efter logiken ”gräv var du står” (och i ett försök att slippa RKK:s mossiga kvinno- och sexualsyn). Min starka reaktion på vad jag fann förvånade mig.

            Jag blir nog mer nöjd som tvärreligiös mystiker (typ) än som kristen, hur som haver.

            Jag är inte så bevandrad i humaniora så ”det moderna projekt” är ett begrepp jag har luddig uppfattning om. Men om du menar att bägge extremvarianterna är moderna, åtminstone som tydliga riktningar, så har jag greppat det.

            Vad gäller dåliga etiketter undrar jag hur de bättre skulle se ut?

          2. Profilbild för Tomas Jarvid

            Jo jag menade just att de är moderna rörelser som båda egentligen utgår från en upplysningsfilosofisk världsbild där det liksom är antingen eller med det andliga och det världsliga. Jag ska återkomma till världsbild nån dag snart med Wrights hjälp tänkte jag men jag skulle gärna knåpa ihop en bild till det också och sånt är jag så krattig på.

            Det är överlag svårt att hitta bra etiketter egentligen och det är nog oftast mer till för att vi ska kunna avfärda varandra snabbare. Nuförtiden tror jag inte heller det säger särskilt mycket vilket kristet samfund någon tillhör. Själv tänker jag ibland på C.S Lewis bok ”mere christianity” (”kan man vara kristen”, Wrights titel är nog satt för att likna den, ”simply christian” på engelska). Han kämpade emot allt han kunde för att bli en företrädare för någon särskilt kristen gruppering utan såg sig främst som allmänt kristen (eller hur man ska översätta det).

          3. Profilbild för Rebella

            ”De allra flesta texter är de allra flesta kristna rätt överens om hur man ska läsa.”

            Om du ids och orkar – nu är väl din blogg sällan såpass teologisk, iofs. Men om du ids och orkar tycker jag att ett blogginlägg där du spaltar upp lämpliga exempel på

            A: detta tycker nästan alla ska tolkas ungefär som det står (med mindre variationer)

            och

            B: detta tycker så gott som alla kristna ska läsas som symbolik

            eller någon annan uppdelning som förefaller dig rimlig, tycker jag det vore jätteintressant. Risken är väl möjligen att det visar sig inte vara så okontroversiellt som du tror.

            Iofs misstänker jag att du inte får några kommentarer inifrån SvK här på bloggen. Jag har intrycket att man inte diskuterar sånt här öppet i Svenska kyrkan. På youtube hittar jag debatt och vänliga samtal mellan evangelikaler och katoliker, mellan evangelikaler av olika schatteringar, mellan kristna och ateister och mellan liberala SvK-präster och katolska dito, som då automatiskt hamnar i den för dem mycket bekväma stolen att försvara klassisk kristen tro. Men debatt (eller hellre vänligt samtal) mellan SvK-präster som företräder
            1) ”den historiske Jesus som föredöme, jag tänker mer på hans liv än hans död”-teologi
            2) ”Bibeln är ett litterärt verk av djupt värde som ska läsas allegoriskt och tappar i djup om man tolkar dess berättelser bokstavligt”-teologi
            3) ”Jesu död på korset är kärnan i kristen tro, och Jesu fysiska uppståndelse är kristendomens kärna”-teologi
            ser jag ingenstans. Månne ni har fäktats om detta i de teologiska tidskrifterna i 40 år, är färdiga med det och nu tiger still då alla redan vet exakt vilka läger som finns och var de övriga står.

          4. Profilbild för Tomas Jarvid

            Jag har en hel del läsare och kommentatorer som är verksamma på olika sätt i Svenska Kyrkan men det här är väl inte direkt platsen där de teologiska samtalen är särskilt högljudda. Det finns det dock mer än nog av på andra håll. Jag tror jag låter den utmaningen om att spalta upp saker som bör tolkas si eller så ligga. Grejen är att bibeln ofta talar på flera nivåer samtidigt. Även när det står om historiska händelser finns det alltid ett skäl till att de står där, författaren vill säga något med det som står. Det behöver inte utesluta varandra att något beskrivs som en händelse och att det också har en ”symbolisk” dimension. Där tror jag ofta många idag är onödigt snabba att tänka i antingen eller.

          5. Profilbild för Rebella

            Det där blev inte så koncist formulerat, jag hittar flera dumma grejer. Jaja, det torde framgå vad jag menar iaf.

  2. Profilbild för Rosa
    Rosa

    Jag läste den boken för länge sen men jag bör kanse läsa om den för jag minns den knappt….

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Eller så gjorde den inget intryck alls?

      1. Profilbild för Rosa
        Rosa

        Nä kanse inte. Inte Som en bok som förklarade historierna bakom vare bibelvers i Lukasevangeliumet….

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det där är en egen genre, bibelkommentarer. Såna har man ofta mycket nytta av särskilt som präst förstås men annars kanske mest som uppslagsverk. Blir lite tradigt att sträckläsa tror jag.

  3. Profilbild för Rebella

    En allmän kommentar om din blogg. Den saknar den funktion som brukar finnas på de flesta bloggar att man när man lämnar en kommentar kan klicka i en ruta för att få mejl där det dyker upp fler kommentarer på samma blogginlägg. Det finns alltså inget annat sätt att upptäcka om du svarar på kommentarer än att kika tillbaka manuellt. Om du har någon möjlighet att slå på den funktionen, antingen själv eller genom att puffa på den som administrerar SvK:s bloggar, skulle jag föreslå att du gör det.

    Det finns nackdelar med den funktionen. Om man är rädd för lång diskussion där folk diskuterar med varandra istället för bloggägaren så underlättar och implicit uppmuntrar den detta oönskade beteende. För den som mest bara vill skriva blogginlägg, inte interagera i diskussion, är den förmodligen inte intressant öht. Den tekniska möjligheten finns – detta är WordPress. Däremot är det ju möjligt att den inte kan slås av och på för enskilda bloggar. I så fall lär status quo förbli.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jag får kolla upp både det ena och det andra kring kommentarsfunktionerna. Bloggen är lite begränsad i sina funktioner genom att den ingår i den gemensamma bloggportalen men det här låter ju ganska grundläggande. Tack för påpekandet!

      1. Profilbild för Rebella

        Om inte annat har jag sett på minst en annan SvK-blogg att man i vänstermarginalen kan lägga en lista över ”senaste kommentarer”, så räcker det för den som kikar in tillräckligt ofta att kolla där.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Jag får kolla upp det. Det är typiskt sånt jag inte brukar orka hålla på och greja med så mycket men SvKbloggarna ska ju ha fått lite nya funktioner så jag borde kolla runt lite i inställningarna igen.

  4. Profilbild för Rebella

    Bästa översättningen av ”simply christian” tycker jag blir ”Kristen, rätt och slätt”.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jag är lite mer osäker på hur man ska översätta ”mere” men det är väl mer eller mindre en synonym?

      1. Profilbild för Rebella

        Synonym, jo. Dock finns en äldre betydelse av ordet som betyder ren eller äkta, i samma betydelse som i frasen ”rent guld”. Jag tror det färgar känslan för ordet lite men som vanligt använder folk ord olika.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.