Veckans bön -guds rike ibland oss

Tomhylsor efter en batalj under första världskriget. Världen är ett slagfält, kom med fred Herre.

För en vecka sedan började jag ett försök att lägga ut böner på Vandra Vägen varje vecka. Förra veckan en bön för din församling. Nu något annat. Här är en bön som man, likt Jesusbönen, kan be nästan när som helst och gärna upprepa så den sjunker in. Strängt taget finns den i Vår Fader också ”låt ditt rike komma”. Låt oss be.

Allsmäktige Fader, skapare av himmel och jord,

upprätta ditt rike mitt ibland oss. Amen

8 svar till ”Veckans bön -guds rike ibland oss”

1. Profilbild för M.Blomgren

Så som i himmelen så och på jorden!

2. Profilbild för Rosa
    Rosa

Å kort och bra. Som den bönen som togs upp i en av böckerna jag lästa i julas ”En rysk pilgrims berättelser”. Den boken kommer jag nog återvända till.

Vad roligt att du läst den, en fantastiska bok. Tror jag skrivit om den här någon gång också?

3. Profilbild för M.Blomgren

Människan vandrar på jorden…. kanske befinner sig i himmelen, men är för den skull inte gudomlig. Det är endast Gud (Allah).

4. Profilbild för M.Blomgren

Om Jesus vore politiker… ja, han var nog medveten om dåtidens politiska situation. Översatt till dagens politiska grupperingar var han nog extrem vänster. Rent ut kommunist, inte liberal konservativ, kapitalist, individualist eller så. Kommunist!

5. Profilbild för M.Blomgren

Tomas, kan du inte skriva om Jesus som eller om han vore politiker?

Det är svårt att placera in Jesus så lätt i det politiska landskapet. Det som är verkligt tydligt är väl att han månar om de som har det svårt så det är inget den kristne kan kompromissa med.
      Jag skrev lite hur jag tänkte om partipolitiken för ett bra tag sen:

6. Profilbild för Simon

Amen.