8 blandade tankar på söndagen

Saker det är skolans ansvar att lära ut; snyta sig ordentligt.

Saker det är skolans ansvar att lära ut; snyta sig ordentligt. Blandad bild.

Det har blivit söndag igen och här är några hugskott från min hjärna. Roligt att se att Kristian Hjerténs gästbloggpost blivit så uppskattad. Han återkommer med del två i sin serie här på tisdag. I morgon är en festdag så då är inget sig riktigt likt.

Äh, det är alltså bloggens födelsedag i morgon. Det kanske är larvigt att fira den och jag vet heller aldrig riktigt hur man ska bära sig åt för att göra det men så är det i alla fall. Jag antar att det är viktigt för mig att få markera hur tiden går.

En händelse i veckan är att en berömd teolog, Marcus Borg, har avlidit. Jag hörde en intervju med honom och känner stor respekt för honom även om jag förmodligen inte håller med om värst mycket. Jag tror att en berömd mening från Borg lyder så här: ”

”The bible is true and some of it happened”

det får man verkligen säga är något att fundera vidare på. Kommentera gärna.

Annars verkar det offentliga samtalet i Sverige handla om konstiga varianter på semlor. Jaja. Själv växte jag upp med att lära mig att man äter semlor i fastan och inte ska börja för tidigt. Nu är jag liksom fånge i mitten och brukar tycka jag gör fel om jag äter semlor någon annan dag än fettisdagen. Så kan det gå.

Idag är det tredje söndagen efter trettondagen och temat är att Jesus skapar tro. Så är det. All tro jag har är Guds gåva. Det är en mycket skön tanke för mig.

Episteltexten för dagen är en personlig favorit som jag försöker få att bli sann i mitt eget liv. Jag tycker det här är otroligt vackra ord:

Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft som räddar var och en som tror, juden främst men också greken.  I evangeliet uppenbaras nämligen en rättfärdighet från Gud, genom tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige skall leva genom tron. Rom 1:16-17

Min kollega Else-britt går i pension och avskedspredikari Forshems kyrka idag. Jag ska försöka åka dit själv med de båda vilda barnen. Räknar inte med att höra värst många ord av vad som sägs men det känns viktigt att vara där.

Det var mina tankar. Vad gör du idag?