Gissa bilden nummer XXXIV

IMG_5089

Förra bildgåtan såg ut såhär. Jag får be om ursäkt för ovanligt mycket naken hud för att vara här på bloggen. Det skulle visst vara så sådär år 1610 när Peter Paul Rubens målade detta. Precis som Rosa, Johan, Simon, Johannes och jag tror ytterligare någon svarat så föreställer bilden mycket riktigt följande episod om domaren Simson och hans svekfulla käresta Delila som tillhörde fiendefolket filistéerna.

”Då sade hon: ”Hur kan du säga att du älskar mig, när du inte berättar allt för mig. Tre gånger har du lurat mig, och du har inte talat om för mig var du får din väldiga styrka ifrån.”  Dagarna i ända pinade hon honom med sitt tjat. Till sist blev han så trött på henne att han kunde dö,  och han berättade sin hemlighet: ”Ingen rakkniv har någonsin vidrört mitt huvud, ty jag är en Guds nasir ända från moderlivet. Men om man rakar av mig håret, förlorar jag min styrka och blir lika svag som vem som helst.”

Delila, som förstod att han hade berättat hela hemligheten, sände bud efter filisteernas hövdingar och sade: ”Kom hit! Nu har Simson berättat sin hemlighet.” Hövdingarna kom, och pengarna hade de med sig.  Delila vaggade Simson till sömns i sitt knä, sedan kallade hon in en man som skar av hans sju flätor. Så började Simsons förnedring. Han hade förlorat sin styrka.  När Delila ropade: ”Filisteerna tar dig, Simson!” for han upp ur sömnen och tänkte: ”Jag lyckas nog göra mig fri den här gången också.” Han visste inte att Herren hade övergett honom.

Filisteerna grep honom och stack ut ögonen på honom och förde honom sedan till Gaza. Han slogs i bojor och blev satt att mala på kvarnen i fängelset.

Men hans hår som rakats av började växa ut igen.” Dom 16:15-22

Slutmeningen antyder att det här inte är slutet på Simson. Om du inte redan är bekant med historien så är den märklig och drastisk och mycket läsvärd. Börja vid domarboken kapitel 13.

Så får det vara dags för en ny gåta att fundera på. Vad föreställer den här bilden? Svara på det sätt du finner lämpligt. Alla som svarar rätt hedras som sig bör här när det rätta svaret tillkännages.

Cred för bilden går ill Ullervads församlingshem.