Sta Helena som konst i Götene

Konstverket i sin helhet

Det är länge sedan jag skrev något här om Götene och Skövdes lokala helgon sta Helena (men det finns mycket under den etiketten ute i kanten). Nu sedan jag trätt i tjänst har jag även fått tillfälle att se det nya textilkonstverk som tillverkats av en grupp kvinnor i Götene och nu finns i Götene kyrka.

Sta Helenas stympade hand droppar blod som blir en Helenaros.

Det är ett stort broderiarbete med många små motiv från berättelsen om Helena. Två svärd för två dråp, pilgrimsfärd till häst och pilgrimsmärke. Götene kyrka och relikskrinet där.

Pilgrimssymbolen broderad

Om du kommer till Götene kyrka kan du inte missa konstverket, det hänger rakt innanför dörren. Det har hänt en del även runtom för att synliggöra historien om Helena. Inne i Götene centrum finns det en vägvisare med helenamotiv och utanför kyrkan finns en rabatt med helenaros och annat. Men den gör sig förstås inte så mycket så här års.