10 blandade tankar på söndagen

Väldigt blandad bild. Kvinna med gevär på sandstrand. Om man vill kanske man kan få den till att handla om öknen och prövningen?

Det har varit en händelserik vecka men helgen är ledig. Idag är det första söndagen i fastan och ”prövningens stund” är temat. Jesus frestas i öknen i dagens evangelietext. Starka grejer.

Fastan är en väldigt fin tid i kyrkoåret (ska jag ha det som en stående punkt nu varje söndag?).

Jag har förresten fortsatt tjuvinleda fastan. Efter att ha (som det är bruk här i trakten) ha startat med fastestilen på gudstjänsterna redan förra söndagen så har jag också redan på fettisdagen haft med mig aska till familjekvällen i missionskyrkan.

Nu hade man ju kunnat skriva något vitsigt om att jag strök aska på missionerna och sa ”omvänd er”. Men det gör jag inte för jag är en god ekumen.

Det är som vanligt mycket om fastan i mitt hörn av de sociala medierna. En del tycker att man ska avstå från något och gärna berätta om det, andra tycker att det blir fel. Jag vet inte just vad jag tycker. Det beror så mycket på hur man gör och varför.

Själv fastar jag som vanligt från ansvar och almanacka.

En spännande grej i veckan är nyheten om att ”Lasse i berget” (en udda person som bodde med sin fru i en grotta några hundra meter från vårt hus för många år sen) ska bli film. Äntligen! Nu kommer turisterna snart tillbaka sedan dammet lagt sig efter Arnturismen…

I Kina är det nyår i dagarna. Då reser alla hem till släkten på landet. 3 miljarder enkelresor blir det då på en helg. Jösses. Att de fixar det!

Jag har precis fått veta att om man kastar om bokstäverna i ”Tomas Jarvid” får man ”jama ordvits” så jag borde kanske se det som en fingervisning om att jag borde satsa på ordvitsar?

Å andra sidan kan det också bli ”visa matjord”. Det låter andligt på något vis. Eller som ett tecken på att jag ska fortsätta kompostera?

Vad gör du idag? Skriv gärna en rad!