Gubben Noa och klimatkrisen

Noa och familjen bygger på arken.

För ett bra tag sen (när filmen Noah var aktuell) så skrev jag om Jesus och Noa här på Vandra Vägen. Nu gör jag det igen.

Idag är det klimathjälten Noa vi ska lära känna (det mesta jag skriver här har jag hämtat från ”skapelsens frälsning” som jag redan skrivit en hel del om).

Så vem är då Noa?

Noa är rättfärdig, och det intressanta är att man märker det på hans relation till Gud och skapelsen. Om man tänker vidare på vad hans uppdrag med arken innebär i praktiken så är det ju faktiskt så att han har ett helt ekosystem att hålla vid liv. Han måste se till att alla djuren har det bra i arken som han får ansvar för. Noa är på det sättet en fantastisk bild av människans uppdrag (som ”fadder” för skapelsen).

Noa försöker på Guds uppdrag rädda skapelsen från katastrof. Det framstår tydligt i berättelsen vilken stark kärlek Gud har till skapelsen och den biologiska mångfalden. När man tänker på det så får man ändå säga att det är en oerhört tidig och klar insikt om att allt levande hör ihop som vi möter i Noaberättelsen. Vad skulle det blivit av människan om hon var ensam med på arken? Noa görs ansvarig för att ekosystemen ska vara bärkraftiga i framtiden!

Syndafloden

Ordet ”syndaflod” är mäktigt. Jag tror det uttrycker något väsentligt, särskilt om vi snarare tänker oss floden som en konsekvens av människornas ondska än som ett straff för den. Vi står ju nämligen inför just det i vår tid, stigande vattennivåer och arters utrotning som en följd av människans egoism och dårskap.

Man kan förresten till och med hitta klimatskeptiker i noaberättelsen. Där finns de som hånar Noa för hans bygge och ser det som idioti. Varför förbereda sig för katastrof när den aldrig kommer att komma? Så här kommer det bara att rulla på mot evig tillväxt?

Förebild av Jesus

Som jag varit inne på i den förra noabloggposten så finns det stora likheter mellan Noa och Jesus. En del kyrkofäder framhöll Noa som en av de främsta förebilderna i gamla testamentet till Jesus själv. Genom Noa räddar Gud hela skapelsen. Sen varar det ju inte så länge på det goda spåret. Det krävs en annan sorts räddare som också kan förvandla människorna. Jesus alltså.

Något att fundera vidare på

Det slår mig nu att det säkert finns en massa möjliga kopplingar mellan Noas ark och förbundsarken som lagtavlorna förvaras i. Har du som läser några tankar om det eller om något annat så skriv en kommentar!