Tänk inte på gult

Bäst att lämna huvudet åt sidan om man är kristen?

Häromdagen stötte jag på en församlingsengagerad. Hon berättade att hon en gång varit med i en samtalsgrupp och ställt många frågor om det som sades där. Då hade prästen sagt något i stil med:

”Du ska inte fråga och ifrågasätta så mycket”

Och efter det (föreställer jag mig i alla fall, jag minns inte om hon sa så) frågade hon inte så mycket mer.

Som jag ser det så borde prästen inte sagt så (fast Gud ska veta att det blir en och annan dumhet som slinker ut ur munnen för alla präster då och då). Om vi tror att Gud är sanningens Gud och att sanningen ska göra oss fria (som det står i Johannesevangeliet) så finns det ingen anledning för oss som Kyrka att vara rädda för frågor eller ifrågasättande.

En attityd som går ut på att trycka undan tvivel och sopa frågetecken under mattan leder knappast till en trygg tro som håller för livets skiften.

Jag tänker också på erfarenheten av vad som händer om man får i uppgift att INTE TÄNKA PÅ NÅGOT GULT. Det går plötsligt inte att tänka på något annat än gula saker. Hjärnan har låst sig vid det på något sätt, det brukar sägas att hjärnan inte förstår inte. Så kan det vara också med våra frågor som vi av någon anledning inte får ställa. Tvivlen bara växer om man inte får kännas vid dem. Om vi fått ställa frågan hade förmodligen det hela varit över i och med det. Vi kanske inte hade fått något bra svar men det är inte hela världen. Vad som däremot är olyckligt är om vi mer och mer får intryck av att den kristna tron är ett så bräckligt korthus att det inte tål minsta kritisk granskning.

Vad tänker du? Skriv en kommentar!

10 svar till ”Tänk inte på gult”

1. Profilbild för Markus

Jag tänkte på gårdagens bloggpost. Det där med att vara jourhavande präst. Jag har blivit tillsagd att ta kontakt med dem från Svenska kyrkan i Uppsala, men jag drar mig för det. När jag har dom problemen jag har vill jag inte bli tillsagd att söka upp läkare på närmsta psyk.
    Jag hör demoner eller bara onda människor och vill bli trodd. Det går inte.

1. Profilbild för Markus

Har kyrkan blivit så rationell att alla under har en naturlig förklaring, eller alla de där sakerna med änglar och djinner inte är verkligt?

1. Profilbild för Markus

Moses såg en brinnande buske… hallucinerade han bara?

Jag anar ditt dilemma och jag förstår att du tvekar att höra av dig dit om du från början tror du vet hur du kommer bli bemött. Jag har ju själv svarat dig likadant här på bloggen och önskar att jag kunde svara dig bättre. Det jourhavande präst (liksom jag) gärna gör är förstås att be för de som ber om förbön så det kan du alltid göra.

1. Profilbild för Markus

Ja. Jag vet att många människor har det svårt, men jag har det inte lätt heller. Det jag gör är som att stå under bevakning utav en slags ond polis hela dygnet. Jag skall erkänna allt från det ena till det andra. Jag skall erkänna saker under tortyr. Sen uppenbaras genomskinliga kroppar i mitt rum, som om de gör intrång. En gång hade jag så ont i min kropp. Jag mådde illa, och ett vitt ansikte lös upp i mörkret i natten. Det hånlog mot mig. Jag trodde jag skulle dö. Vilken normal människa som helst skulle uppsöka vård på sjukhus om de haft känningar utav det slaget. Det kan kännas tacksamt om någon ber för mig ibland. Jag vill be om förlåtelse i första hand. Jag är inte normal, och klarar inte utav att jobba. Ska jag sättas under tortyr för att jag inte kan jobba? Eller kan bete mig som alla andra? Jag beter mig det minsta möjliga hemma. Jag springer inte runt och förargar folk. Jag känner bara att det blir för mycket ibland med de onda följeslagarna jag har. De är alltid falska.

Det låter verkligen svårt som du har det. Inte blir det väl lättare av att samhällskraven på att vara nyttig och produktiv är så hårt uppskruvade.

2. Profilbild för Lena P

Mycket bra inlägg! Jag har fått tillfälle att jämföra mellan församlingar där man får ställa hur mycket frågor som helst och där prästerna inte är rädda för att sägaatt de själva tvivlar ibland också och en församling i bibelbältet dit jag flyttade förra året. Jag får ursäkta mig med att jag inte visste att det fortfarande fanns församlingar inom Svenska Kyrkan där man är kvar på 1800-talet. Här talar man överhuvudtaget inte om tvivel, och man ska inte fråga och ifrågasätta utan prästen ska tala om vad man ska tro. De håller fortfarande på med bibelskola i motsats till samtalsgrupper, för att inte tala om att de fortfarande håller husförhör. Hade jag anat att det kunde vara så illa hade jag inte flyttat hit. Som det nu är känner jag mest för att gå ur Svenska Kyrkan. Tyvärr. För jag trivdes mycket bra i församlingen där jag tidigare var aktiv.

Jag tänkte nog själv att jag slår in öppna dörrar med dagens bloggpost men tyvärr är det väl något som behöver sägas också idag. Ledsamt att det är som det är i din församling.

2. Profilbild för Markus

Jag är muslim men har inte gått ur Sv Kyrkan för att de har hjälpt mig många gånger när jag hade två att försörja på en pension. Jag fick reda pengar att köpa mat för. Jo, reda pengar, så jag kunde t.o.m köpa mig cigaretter.

Det gläder mig att höra att kyrkan varit till hjälp!