10 blandade tankar på palmsöndagen

Visst är det roligare med en kristen påsk ändå?

Idag är det palmsöndagen. Nu börjar stilla veckan med de sista dagarna fram till påsken. Dagens tema är Jesu intåg i Jerusalem (jo det stämmer att det är det på första advent också).

Bilden ovan kan du se som lite propaganda för att en påsk med Kristus i centrum är roligare och gör oss gladare 😉

Jag är ledig idag men ska försöka gå till en kyrka med något av barnen. Det är dessutom den minstas dopdag idag (om man räknar efter söndagar i kyrkoåret och inte efter datum men det gör vi väl hellre?) så det kanske får bli henne.

I morgon lägger jag alltså inte upp någon predikan på bloggen men jag tänkte skrälla lite och för en gångs skull lägga upp en riktigt genomarbetad text jag skrivit till palmsöndagen i annat sammanhang. Bara ni inte blir kräsna av det.

I min föreställningsvärld är palmsöndagen en av de stora dagarna i kyrkoåret men jag tror inte det gäller för särskilt många nuförtiden. Jag minns i alla fall att det bästa med palmsöndagen förr var när vi fick hänga med pappa kyrkvärden och öppna och räkna kollekten i alla fastebössorna (och se om man hittade några tusenlappar, vilket hände). Bössorna är också i stort sett borta idag.

Vänta nu här! Jag är inte gammal nog för att skriva ”det-var-bättre-förr” glimtar!

Just det ja! Det var ju något med den här dagen och att man måste ställa fram utemöblerna? Tur man bor på landet så ingen kollar.

Jag kom på något häpnadsväckande i veckan. Lille Skutts fri Nina Kanin har ett namn som blir likadant framåt som bakåt. Det hade du inte tänkt på va? Kanske därför hon inte ville byta till att heta Skutt?

Jag hade en idé om att skriva lite bloggposter utifrån vanliga googlesökningar om kristen tro men när jag testade visste jag inte vad jag skulle göra med det. Det såg ut så här:

Skärmavbild 2015-03-26 kl. 21.02.39

Fast andra halvan av googlingarna är ju väldigt vackra, särskilt den sista.

Jag önskar dig en glad och god palmsöndag! Vad gör du idag? Skriv en rad!