Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Jesus i dödsriket

Jesus läggs i graven

Jesus läggs i graven

Det är svårt att skriva något på påskaftonen. Det är egentligen en dag då det inte händer något alls i det kyrkliga påskfirandet. Jesus är död och lagd i graven. Ingen på jorden anar att det skulle kunna komma någon fortsättning på hans verk.

Jag hade först tänkt skriva om de berättelser som finns i den kristna traditionen om hur Jesus nedsteg till dödsriket som befriare men jag ändrade mig.

På påskaftonen kan man lika så gott låta det fortsätta vara mörkt och tyst. Påsken blir bättre ju mindre man tar ut i förväg, och desto större blir längtan till i natt då den verkliga påsken börjar.

Jag ska få leda den storslagna påsknattsmässan i Husaby kyrka (kom gärna dit!) och sedan påskdagsgudstjänst i Ledsjö (kom gärna dit!). Tills dess får vi förbli i dunklet och vänta på ljuset.

 

Kommentarer

19 svar till ”Jesus i dödsriket”

  1. Profilbild för BengtOswin

    Tack för att du delar med dig av så mycket intressant!
    Följer dig gärna i vad du skriver även om jag är dålig på att kommentera.
    Du har inte funderat på en ”gilla”-knapp?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jo det har jag men jag har inte hittat någon i den lite nedbantade wpversionen SvK kör med. det vore väldigt kul att ha tror jag. Ska kolla mer.

  2. Profilbild för Geddfish

    Tack för det du delat med dig idag.
    Jag var i Sunnersbergs kyrka igår, kören var svartklädd. Det var stämningsfullt och en del tystnad.
    Så kommer jag hem och tivolit skränar på andra sidan min gata.
    Kontraster.
    Ha det gott /Gerd

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det må jag säga. Ja långfredagen är inte vad den har varit 😉

      1. Profilbild för Rosa
        Rosa

        Jag skulle nog uppskatta en riktig nerdämpad långfredag. Skönt med att slippa skrik och skrän en dag om året…eller så bör jag flytta ut på landet.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det var allt mycket skrän och skrik här också på långfredagen men det kom bara från två små späda röster…

  3. Profilbild för Anette
    Anette

    ❤️ Gillar
    Vi får väl göra en egen knapp så länge.

  4. Profilbild för Rebella

    Nu passar jag på att utnyttja dig som teologisk frågelåda – nåja, anknytningen till bloggämnet är faktiskt god.

    I den trosbekännelse jag en gång lärde mig som konfirmand stod det att man trodde på Jesus som mycket annat var ”nederstigen till dödsriket”. I andra versioner har jag sett ”nedstigen till helvetet”, och hickat till rätt rejält. Vad ÄR egentligen ”dödsriket”, för kristna? Är helvetet och dödsriket samma sak? Varför skulle Jesus först hamna i helvetet!?!

    Är det någon särskild kristen inriktning som anser det där med Jesus i helvetet, eller handlar det bara om olika översättningar och tolkningar av begreppen?

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Jag hittade i alla fall en länk till hur det står i katolikernas katekes. Den säger väl en del. Sen får man komma ihåg att distinktionerna mellan olika sorters tillvaro efter döden inte var klargjorda när NT skrevs och riktigt vad som föranleder olika översättningar vet jag inte.

      http://www.katekesen.se/index.htm?kkk631-.htm

      1. Profilbild för Rebella

        Hades – underjorden – dödsriket. Uhm.
        ”Steg ner i dödsriket för att för att befria de rättfärdiga som kommit före honom” (KKK)
        Är det något som du, modern svensk präst, stött på i dina teologistudier eller inte?

        ”Sen får man komma ihåg att distinktionerna mellan olika sorters tillvaro efter döden inte var klargjorda när NT skrevs” – hm. När blev de klargjorda, dvs. när var lärorna om himmel och helvete färdigutvecklade? Småningom kompletterade man med skärseld men det tog väl ett tag. Vad hade judarna på Jesu tid för uppfattning om vad som skedde efter döden, månntro. Dagens judendom är inte särskilt fokuserad på det, ev. kan det ha varit annorlunda då?

        På engelska Wikipedia hittade jag en del.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Apostles%27_Creed
        I engelska översättningar heter det tydligen ofta ”Hell” i Efesierbrevet 4:9. Vi bör väl skylla på King James Bible, antar jag.

        Just nu strejkar bibeln.se men i Bibel 2000 står det i Ef 4:9 ”ner i underjorden”, i gamla 1917 års översättning ”jordens lägre rymder” alltså ungefär samma sak.

        Ef 4:9-10 står inom parentes i Bibel 2000. Parentes förklaras som ”Markerar en parentetisk kommentar som utgör en del av grundtexten” vilket enbart är kryptiskt.

        Vet du vad det här heter på svenska?
        http://en.wikipedia.org/wiki/Harrowing_of_Hell

        Över huvud taget är det inte ovanligt att kyrkliga/teologiska saker heter väldigt olika på svenska och engelska. Jag gissar att vi på svenska är mer präglade på tyskan än engelskan – kanske den tyska normalterminologin är mer protestantisk, och den engelska mest anglikansk, som jag tror mig ha förstått har tämligen gemensam terminologi med katolikerna. Fast Luther… se där
        http://en.wikipedia.org/wiki/Harrowing_of_Hell#Lutheran

        ”The Formula of Concord (a Lutheran confession) states, ”we believe simply that the entire person, God and human being, descended to Hell after his burial, conquered the devil, destroyed the power of Hell, and took from the devil all his power.” (Solid Declaration, Art. IX)”

        Ingår i Svenska kyrkans bekännelseskrifter, väl. Ifall det nu spelar någon som helst roll nuförtiden.

        /sign. din allra mest krävande kommentator

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Nu har du varit flitig 🙂

          Jag har nog inte mycket att tillägga till allt detta. Det är inte något det talas om så mycket bland teologer idag men det behöver i och för sig inte betyda något. Jag tycker det du skriver uttrycker bra det att Jesus besegrar ondskan och befriar dess fångar genom sin död så det är inte svårt att skriva under på. Det är heller inte konstigt att man tänkt mycket på hur det går för de som levat före Kristus och så men ibland låter det lite väl tvärsäkert från väldigt skralt bibliskt material i såna här frågor.

          1. Profilbild för Rebella

            Här en svensk översättning av Konkordieformeln och där står det dödsriket
            http://logosmappen.net/bekskrifter/kf/kf_epitome.html#IX
            Orden må i sammanhanget betraktas som synonymer, alltså. Jag får snurra hjärnan ett par varv till kring detta.

            Har du lust att förklara Bibel 2000 och vad som menas med den parentetiska kommentaren till grundtexten, kanske? eller är det grekiska till och med för präster? \o/

        2. Profilbild för Anders Stenström
          Anders Stenström

          Förklaringen i Bibel 2000 av hur parentes används betyder att man satt parentes där man menar att grundtexten skulle haft parentes ifall parentestecknen varit i bruk i den grekiska skrift som användes. Det finns nog inte så många skiljetecken alls i grundtexten (punkt, frågetecken, komma?); i översättningen har man satt skiljetecken enligt modernt svenskt bruk. Men beträffande parentes behövde det särskilt påpekas, så man inte ska tro att den används på något liknande sätt som klammer.

          Vad gäller _Harrowing of Hell_ vet jag inget svenskt uttryck (utan man säger något omständligt som ’när Jesus steg ned till dödsriket och befriade fångna själar’). Detta _harrow_ är samma ord som _härja_ (till skillnad från det andra _harrow_ = _harva_), så man skulle kunna försöka mynta _helveteshärjningen_.

          1. Profilbild för Rebella

            Tack för förklaringen. I så fall är det där parentesandet ganska godtyckligt, ja liksom skiljetecknandet i övrigt då.

          2. Profilbild för Anders Stenström
            Anders Stenström

            Ja, nu när jag kontrollerat saken är det så att fastän det finns punkt, frågetecken och komma i tryckta utgåvor av den grekiska grundtexten så finns det i de äldsta handskrifterna ingen interpunktion alls. Det finns inte ens mellanrum mellan orden. Inget av det användes på den tiden.

          3. Profilbild för Rebella

            Just, när du säger det har jag sett det på nån dokumentär där de visade gamla handskrifter. Mellanrummet mellan ord är verkligen en strålande uppfinning, ja skiljetecknen också men mellanrummet i särklass.

            De här kommentarsfältet godkänner förresten enkel html-kod för exv. kursiv stil. Också en fin uppfinning, dock inte i närheten av mellanrummet. Mellanrum och nollan var visst rätt svåra att finna upp, men oh så praktiska.

          4. Profilbild för Rebella

            Dåligt av Bibel 2000 att ge så usel förklaring! Okej, det kanske framgår någon annanstans, men i en lista över teckenförklaringar förväntar man sig att fatta vad där står…

          5. Profilbild för Tomas Jarvid

            Fint att ni benade ut frågan så bra. Lärorikt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.