Lägga till i trosbekännelsen?

Häpna kvinnor på sin första sexualundervisning. Kanske inte har så mycket med tillägg i trosbekännelsen att göra men bland teologer väcker tanken häpnad?

Häpna kvinnor på sin första sexualundervisning. Kanske inte har så mycket med tillägg i trosbekännelsen att göra men bland teologer väcker kanske tanken häpnad?

Idag blir det lite teologiskt sprängstoff på Vandra Vägen. Eller kanske inte. Vi får se.

De kristna trosbekännelserna utvecklades i den tidiga kyrkan för att dra upp gränserna mot olika villoläror som gjorde anspråk på att vara kristna. Det skedde i en tid då kyrkan redan helt dominerades av ”hednakristna”, det vill säga människor som inte var judar innan de blev kristna.

Den kristna förståelsen av Jesu judiska rötter fick redan tidigt en alltför undanskymd roll i kyrkan vilket man till exempel kan märka på att det inte sägs något alls i trosbekännelserna om hur Jesus uppfyller förväntningarna på den Messias man väntat på. Den kände teologen Jürgen Moltmann har försökt råda bot på det genom att skissa upp ett möjligt tillägg till trosbekännelserna, som det är nu står det ju faktiskt INGET mellan det att Jesus föds och det att han blir pinad under Pontius Pilatus.

Så här ser trosbekännelsen ut med Moltmanns tillägg. Vad tycker du? Skriv en kommentar!

Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.

Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,

döpt av Johannes döparen,

uppfylld av den heliga Anden

till att förkunna Guds rike till de fattiga,

till att hela de sjuka

att ta emot de förskjutna,

till att uppväcka Israel till frälsning för alla folk

och att visa nåd mot alla människor,

pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.

Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.