Gissa bilden del XLIII!

IMG_5752

Så var det dags igen för en ny biblisk bildgåta. Här är den förra. På bilden ser vi profeten Elia som inte dör en naturlig död utan förs upp till himlen i en vagn av eld. På marken ser vi Elias efterträdare och profetlärling Elisha som bokstavligen tar upp Elias fallna mantel (och ger oss samtidigt det uttrycket) och tar över som profet efter honom.

Läs gärna hela berättelsen i 2 Kung 2:1-18. Berättelserna om Elia och Elisha är över huvud taget fängslande och fascinerande berättelser fulla av mäktiga och märkliga händelser.

Det här hade Rosa, Stefan och Simon koll på. Förmodligen också min bror (som brukar klaga på att jag aldrig ger honom någon cred här när han svarar rätt).

Sådär en poäng var till er! Här kommer nästa bildgåta, den 43 i ordningen. Vad föreställer den här bilden? Skriv och ge mig ditt svar på valfritt sätt!

Bildkälla: söndagsskolebok i församlingshemmet.