11 blandade tankar på söndagen

Väldigt blandad bild, men uttrycksfull bild av när det är lite körigt?

Veckan har förflutit lugnt med vårtal och prästledighet på första maj. Idag väntar nya utmaningar. Det är femte söndagen i påsk med tema ”växa i tro” men idag kommer det knappt märkas i förmiddagsgudstjänsten för det är annat som kommer märkas desto mer.

Som en del av ”vårrundan”, en konstrunda på Kinnekulle, så ordnar församlingen en medeltidsinspirerad gudstjänst i Husaby kyrka. Det innebär att vi grävt djupt i de medeltida hymnerna i psalmboken och att vi även i övrigt försöker gestalta lite av hur det gick till i gudstjänsterna när det begav sig.

Jag tycker det är löjligt roligt att fördjupa mig i gamla liturgiska seder. Är väl sånt man känner igen präster på.

En annan sak som är typiskt präster är förresten att vara riktigt dålig på att leva som man lär. Å andra sidan ”lär” vi ju också mycket mer än andra så det är mer att leva upp till.

Det är möjligt att jag återkommer till den där medeltidsgudstjänsten en annan dag, vid det laget vet vi också vi lyckades med alla märkliga inslag.

Dagens evangelietext innehåller annars en riktigt knepig passage där Jesus talar om ”synd, rättfärdighet och dom”. Den tål att brottas med. Jag tror de flesta uppfattar samtliga av de orden fel. Gör du?

En annan sak som hänt är att vi har någonstans att bo i framtiden efter flytten söderut. Det är verkligen en lättnad.

Ännu en sak som hänt är att vi kom in i Österplana kyrka igår. Den ligger mitt på Kinnekulle och är annars alltid stängd men nu var den öppen i samband med vårrundan. Det var roligt att komma in men luftkvaliten sade mig att den nog inte lär öppnas så mycket i framtiden heller, det kändes inte direkt hälsosamt att andas där ens en kort stund.

Jag har undersökt vidare och kommit på att det är ganska många fler än den där stackars ensamma ryssen som läser bloggen. Det tycker jag var roligt. Särskilt kul att just du läser förstås!

Igår talade jag med konfirmanderna om kärlek och parrelationer. Det är riktigt knepigt ämne men jag märker att jag blir modigare för varje gång. Det är verkligen ett område där jag tror vi måste jobba hårt på att vara en motröst till mycket.

Och till dig som misstolkar den förra punkten så är jag inte alls religiös stolle eller så som vill tvinga på andra min agenda. Eh, jag vill bara berätta lite om bättre sätt att tänka. Eh, eller så.

Det får vara allt för idag. Jag önskar dig en skön söndag. Skriv gärna en rad om hur din dag ser ut i kommentarsfältet. Det vore trevligt!