Gissa bilden del XLIV

Bildkälla: söndagsskolebok i församlingshemmet.

Det var faktiskt ovanligt många som svarade rätt på förra bildgåtan. En del svarade i förtäckta ordalag men det verkar som att alla dessa kunde svaret: Stefan, Sofia, Simon, Alma-Lena, David, Håkan, Mattias och Martin. Bra jobbat.

Bilden föreställer följande händelse från 2 sam 18. Det är en lång historia men kung Davids son Absalom har gjort uppror och försöker ta makten. David har det svårt med att strida mot sin älskade son och vill för allt i världen inte att något ont ska hända honom. Men så händer detta:

Israels här besegrades av Davids män och led ett svårt nederlag: den dagen stupade 20 000 man.  Striden bredde ut sig över hela området, och skogen krävde den dagen fler liv än svärdet.

Absalom upptäcktes av Davids män. Han hade kommit ridande på sin mulåsna. När den kom in under en stor terebint fastnade han med huvudet i de täta grenarna. Där blev han hängande mellan himmel och jord medan mulåsnan sprang vidare.  En av männen fick se honom och rapporterade till Joav att han hade sett Absalom hängande i en terebint.  Joav frågade mannen: ”Om du såg honom, varför slog du inte ihjäl honom på stället? Det skulle jag gärna ha gett dig tio siklar silver och ett bälte för.”  Mannen svarade: ”Om jag så blev erbjuden tusen siklar silver skulle jag inte kunna bära hand på kungens son. Vi hörde ju alla hur kungen sade åt dig och Avishaj och Ittaj: Var rädda om min Absalom.  Skulle jag då svika honom? Ingenting undgår kungen, och du skulle säkert lämna mig i sticket.” –  ”Jag kan inte stå här och slösa tid på dig”, sade Joav. Han tog med sig tre spjut och stötte dem i bröstet på Absalom, som ännu var vid liv där han hängde i terebinten. Sedan kom tio män, Joavs väpnare, och omringade Absalom och stack ihjäl honom.

Om någon klok läsare vill  kommentera texten och förklara några djupare dimensioner så gör gärna det. Annars får det räcka med att vi ökar på allmänbildningen lite.

Här är i alla fall den 44e bildgåtan! Vad föreställer den här bilden?

Vad föreställer bilden?