Broder Roger 100 år

Bön i kyrkan i Taizé

Idag är det hundra år sedan broder Roger av Taizé föddes. Roger Schultz grundade klostret i Taizé som en ekumenisk kommunitet och klostret är sedan många år känt som en plats stora mängder ungdomar reser till och lever i en kort eller längre tid.

Brödernas egen beskrivning av en resa till Taizé är att det är ”en pilgrimsfärd för fred på jorden”. Därför kanske jag egentligen borde skrivit om Taizé vid något tidigare tillfälle här på pilgrimsbloggen. Jag har i alla fall delat några taizésånger här genom åren.

Jag har besökt Taizé vid några tillfällen och får som många andra vittna om att broder Roger gjorde ett starkt intryck. Han var i ganska dålig form men han hade en mäktig utstrålning som gjorde att man fick känslan av att se ett levande helgon (nej han lär aldrig bli helgonförklarad eftersom han inte tillhörde något samfund som praktiserar sådant).

Glasfönster föreställande Jesus på förklaringsberget

En rolig sak jag tänker på ibland är att broder Roger brukade välsigna den som ville vid en del gudstjänster och även jag tog chansen att få en sådan välsignelse. Då sade Roger något till en broder bredvid som talade engelska och som sedan bjöd in mig till att äta lunch med bröderna dagen därpå. Jag förstod senare att det var något han gjorde med folk som såg ut som potentiella munkar. Jag har fått luncha med bröderna två gånger så jag såg väl väldigt munkig ut. Det hela var väldigt trevligt men jag förstod inte mycket som sades så även om jag tagit br Roger i hand och så vet jag inte vad som sades.

Idag samlas i alla fall människor över hela världen för att be i taizés anda på br Rogers födelsedag. Här är en karta från deras hemsida som ger begrepp om hur stort nätverket i själva verket är:

Här hålls taizébön idag.

Vi som hänger på Vandra Vägen ska förstås vara med vi också. Eller hur? Be gärna för brödernas arbete jorden runt och för alla de kommer i kontakt med. Och så kan vi stämma in i sången ”Kom heliga Ande” (Veni Sankte Spiritus):