Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Den medeltida gudstjänsten i Husaby

Så här gick det till när det begav sig. Notera korgossen men ljusstaven för att lysa upp så det gick att se nåt i de dunkla kyrkorna.

Så här gick det till när det begav sig. Notera korgossen men ljusstaven för att lysa upp så det gick att se nåt i de dunkla kyrkorna.

Någon enstaka läsare kanske undrar hur det gick med den medeltida gudstjänsten vi hade häromveckan i Husaby kyrka? Jo, tackar som frågar, det gick bra. Ungdomarna som brukar sköta vägkyrkan i Husaby sjöng och svängde rökelsekar och organist Helena sjöng vackert. Själv lyckades jag komma in i predikstolsgluggen så jag är mycket nöjd.

Jag har haft tillfälle att läsa på lite ytterligare om medeltida gudstjänster. För den intresserade rekommenderar jag att läsa ”Mässa i medeltida socken” av Anders Piltz med flera.

Det finns många nidbilder av hur gudstjänsterna var före reformationen. Eftersom det i mycket är det som skrevs efter reformationen som präglat bilden så är det inte konstigt att vi lever med en ganska negativ bild av medeltida gudstjänster. Onödigt negativ skulle jag tro.

Här har "kören" kommit ut från koret för att synas och höras lite bättre. Jag är vid altaret.

Här har ”kören” kommit ut från koret för att synas och höras lite bättre. Jag är vid altaret.

Det var nämligen så att medeltidens människor älskade sina gudstjänster. När reformationen kom var motståndet mot att byta gudstjänstformer massivt från vanligt folk. En annan sak vi ofta tror är att de inte förstod något av vad som hände och det tror jag också är felaktigt. Visserligen firades mässan på latin men församlingen var högst delaktig och agerade med egna böner som skulle bes vid olika moment, bugningar, knäfall, korstecken och så vidare. Det var snarare så att det var reformationen som med tiden kom att passivisera gudstjänstfirarna. Då fick de visserligen sjunga psalmer på svenska men i övrigt kom gudstjänsten att bestå i att lyssna väldigt mycket. Till exempel på väldigt långa predikningar.

Allt var förstås inte bra. Lutheran som jag är så blir själva fokuset i gudstjänsten konstigt och rent av anstötligt: Mässans offer som man skulle vara med och fira för att be om Guds förbarmande (om nu inte det också är en nidbild men det tror jag inte, även katolikerna ändrade mycket på sig efter reformationen).  Det var ändå skönt att evangeliet fick träda fram i klart ljus igen tack vare Luther. Förstås.

Nu för tiden får man klättra en del för att komma in i den medeltida ambon, men det gick bra utan att ens sätta eld på kläderna.

Nu för tiden får man klättra en del för att komma in i den medeltida ambon, men det gick bra utan att ens sätta eld på kläderna.

Predika gjorde man förresten också på medeltiden. Tvärt emot vad de flesta tror. Och man gjorde det (självklart) på svenska. Annars hade det inte varit någon mening med det. Bibeln fanns dock inte på svenska så textläsningarna fick vara på latin. Sedan fick prästen börja predikan med att återge lite vad som stått i texterna. Predikan var säkert inte så lång dock. Sedan kunde man passa på att öva på katekesen lite på svenska också med trosbekännelsen, Fader vår, Var hälsad Maria och tio Guds bud. Sen fortsatte man med mässdelen.

Ett unikt tillfälle med predikan från den medeltida ambon i Husaby kyrka.

Ett unikt tillfälle med predikan från den medeltida ambon i Husaby kyrka.

Det finns en inskription i den medeltida ambon (på bilden nedan) som fångar predikantens villkor ganska väl:

”När prästen i ambon står och talar så klart han förmår, då bliver det han vill bära förvisso en frälsningens lära”.

En förmaning till mina föregångare att göra sitt bästa med predikan.

En förmaning till mina föregångare att göra sitt bästa med predikan.

Över huvud taget är huvuddragen i gudstjänstordningen sig löjligt lika genom århundradena. I den gudstjänst vi gjorde i Husaby var vi faktiskt ganska nära den medeltida formen i stort men följde samtidigt svenska kyrkans handbok och psalmbok helt igenom (förutom vigvattnet och rökelsen då).

Det är den här boken du ska läsa om du vill veta mer!

Det är den här boken du ska läsa om du vill veta mer!

Det hade kunnat skrivas mycket mer här om olika moment i gudstjänsten och så. Sedan finns det mycket på detaljnivå som jag helt lät vara (som när och hur man bugar vid de olika momenten på rätt sätt). Det får kanske bli en fortsättning en annan gång. Läs annars gärna om när jag hade 500 år gamla kläder på mig. Det är i samma genre.

 

 

Kommentarer

30 svar till ”Den medeltida gudstjänsten i Husaby”

  1. Profilbild för Rebella undrar

    Ni har korskrank, minsann. Vitsen med den lilla gluggen måste vara att prästen kan stå kvar inne i det heliga koret. Gissar att du normalt traskar ut ur koret för att predika vid något portabelt.

    Att katoliken Piltz skriver om folkligt motstånd mot reformationen är inte så konstigt. Det var nog lite blandat, misstänker jag men det är en del av reformationshistorien som inte har lyfts fram. Nu lyfter man fram desto mera, särskilt då förstås från katolskt håll.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är nog så att det BARA är vi som har korskrank 🙂 Åtminstone i Svenska kyrkan. Det är oftast ganska knepigt eftersom man blir så isolerad från församlingen där inne så i regel håller jag mig utanför så mycket det går. Nu kunde man ju göra poänger av det istället.

      Det fanns nog mycket som var knepigt med den medeltida mässan men folket tyckte om den. Sen hur de såg på den är en annan femma. Det var nog bra för katolikerna också att den där reformationen ändå blev av så det blev rättning på många områden, även om såren är smärtsamma än idag.

      1. Profilbild för Rebella undrar

        Men de kastade ut quadrigan! och allt meditativt, och omvandlade tron till något intellektuellt. Allt fysiskt, knäfall och så, bort. Istället har vi fått s.k. karismatiska pingstsekter som fortfarande tror att det är och ska vara enkelt att tolka Guds rena ord.

        Jag har sett ett annat svenskt korskrank på bild, ett restaurerat som alltså inte funnits där hela tiden. Någon gammal klosterkyrka tror jag, för de hade ett stort – jag saknar ord. Det som heter choir på engelska. Utrymmet mellan koret ochförsamlingens del av kyrkan, där alla munkarna satt. På bilden jag såg hade man helt enkelt lyft in församlingen dit, den rymdes ju. Så slapp man avskärmningseffekten.

        Jag ska se om jag lyckas googla fram bilden.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Jag håller helt med dig om att det blev torftigt i den protestantiska andligheten. Den intellektuella spänsten mår heller inte bra av att man har EN uttolkare (vare sig det är Luther eller nån annan) som står som facit.

          Jag har en aning om att det kan finnas en till kyrka med korskrank någonstans i Sverige. I andra samfund är det desto vanligare. Egentligen är det ju samma grej som de ortodoxas ikonostas. Det vore roligt att se bilder på fler liknande konstruktioner.

          1. Profilbild för Rebella undrar

            Vet attdet finns på Öland också. Ska rota fram lite bilder.

  2. Profilbild för Lena P

    Kan du förklara lite närmare vad du menar med ”Mässans offer”? Jag är inte alls insatt i medeltida gudstjänster.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Nu blir det djupt vatten för mig så den som vet mer om mässoffer får gärna säga ifrån och ta vid. Istället för att se gudstjänsten som en slags pedagogiskt tillfälle för att vi ska kunna ta till oss evangeliet så tror jag medeltidsfolket såg den som en akt då både präst och församling riktade sig till Gud för att be om förbarmande för sina synder. Synen på mässan kanske mer var att man pekade på Jesu offer inför Gud och vädjade om förbarmande för Jesu skull.
      Senmedeltidens människor (liksom Luther) hade rätt mycket ångest inför det Luther kallar för ”att finna en nådig Gud”, det var svårt att känna sig riktigt viss om att man hade det rätt ställt inför Gud.

      1. Profilbild för Rebella undrar

        Hmm. Berodde det isåf på tiderna, eller på den tidens förkunnelse? Är Piltz bok bra läsning i det ämnet?

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det var väl följden av en lång tids teologisk utveckling. Jag hade en lärare i kyrkohistoria som chockade lite med att säga att ”det sjunde inseglet” nog var ganska realistiskt, slutet av medeltiden präglades av en hel del dödsångest enligt honom. Den här boken handlar bara om själva gudstjänsten.

          1. Profilbild för Rebella

            De där tillställningarna där man ”dansade med döden”. Ond bråd död var förvisso en realitet på annat sätt än nu. Hmmm.

            Det vore en kul sak att vara med på förresten. Stor fest, sen träder Döden in – man måste komma på någon pampig entré – med lie över axeln och allt. Sen dansar alla ringdans med Döden.

            Jag känner för få festfixare.

          2. Profilbild för Tomas Jarvid

            Det kanske är du som ska börja trenden? 😉

          3. Profilbild för Rebella undrar

            Kanske det! Antar att det egentligen bara var ett konstmotiv. Jag har läst en roman där de dansade ringdans med Döden, I klockornas tid av Maria Gripe. Men det är ju bara en roman och dessutom påstår författaren ingenstans att den utspelar sig under autentisk medeltid.

          4. Profilbild för Rebella undrar

            Hårdrockkidsen borde gilla’t!

          5. Profilbild för Tomas Jarvid

            Jag tror som du att det bara finns belagt på muralmålningar eller nåt sånt. Riktigt mäktigt motiv hur som helst.

      2. Profilbild för Rebella undrar

        Katolikerna snackar väl fortfarande om mässoffer. De ortodoxa med, enligt Wikipedia.
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Mässoffer
        Kan förstås inte säga hur bra den artikeln är men rent ytligt förefaller den vederhäftig.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Det är som sagt inget område jag vet värst mycket om. Jag tror att man förtydligat mer hur det är ok att se på mässan som ett offer eller så? I grund och botten borde vi vara överens mellan kyrkofamiljerna numera om att det Jesus gjorde då blir närvarande för oss nu i nattvarden, som om vi var där när det hände. Avarten är kanske mer att Jesu offer upprepas i varje mässa. Det är teologer vi talar om här så skillnaderna handlar alltid om rätt små nyanser mellan ok och heresi.

          1. Profilbild för Rebella undrar

            Ja det låter som petitess-skillnader, lite som trans- vs. konsubstantiation. Det kan ju också finnas en del missuppfattningar av vad Katolska kyrkan lärt, både i antikatolsk pro-reformations-propaganda och (faktiskt) hos såväl präst som lekfolk på den tiden det begav sig.

          2. Profilbild för Tomas Jarvid

            Ja det finns mycket som rör sig i fromhetslivet också.

  3. Profilbild för Rosa
    Rosa

    Förklara mer för mig som inte har nån koll alls på medeltidens mässa.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det var inte lite att förklara 😉 Jag får skriva mer en annan gång istället. Tänk att de gjorde rätt likadant som vi gör nu men förmodligen av ganska annorlunda skäl eftersom de brottades med andra problem än vi.

      1. Profilbild för Rosa
        Rosa

        Nu gjorde du mig bara mer intresserad. Vad brottas de med för problem? 🙂

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Som jag skrev i Rebellas kommentar så har jag fått lära mig att de kämpade med en hel del dödsångest. Kanske en följd av både teologiska läror och många farsoter. Jag kan inte säga mer än lite vagt sådär men jag kan återkomma om jag stöter på något bra.

  4. […] gav ett löfte till Tomas Jarvid på bloggen ”Vandra vägen” att leta rätt på bilder på öländska […]

  5. […] gav ett löfte till Tomas Jarvid på bloggen ”Vandra vägen” att leta rätt på bilder på öländska […]

  6. Profilbild för Rebellas andra

    De två små änglarna, på bilden. Vad GÖR de egentligen?

    Det där som prästen har på armen, som änglarna drar i (?) det heter… nånting.

    Han eleverar då ordentligt. Men varför hans medhjälpare håller i hans kläder, det förstår jag inte.

    1. Profilbild för Magnus Andersson
      Magnus Andersson

      Troligen är det en manipel som prästen bär på vänster arm. Mässhakarna kunde vara tunga därför höll ministranten/korgosse upp den vid elevationen. Som mycket i liturgin så lever bruk kvar trots att de inte fyller någon funktion och får en ny symbolisk förklaring.

      1. Profilbild för Tomas Jarvid

        Plötsligt trafik på den här gamla godingen igen. Roligt! Och kul att du hittat hit Magnus.

      2. Profilbild för Rebellas andra

        Änglarna hjälper prästen att manipelera oblaten? ^^ jag förmodar att de ska visa att något gudomligt händer, men jag tycker verkligen inte det känns klockrent.

        Intressant, Magnus. Tack. Antar att det där att hålla upp mässhaken finns i den tridentinska liturgin, den gamla mässan. Det där att från början helt praktiska bruk med tiden brukar få en symbolisk förklaring, som åtminstone av somliga tas på stort allvar, det är mycket sant.

        1. Profilbild för Magnus Andersson
          Magnus Andersson

          ”Manipel (ytterst av latin manus ’hand’) på svenska handlin, betecknar inom liturgin ett band som vid mässan bärs av den celebrerande prästen runt vänster handlov.

          Manipeln har i stort sett försvunnit ur bruk. Dock förekommer den i romersk-katolska kyrkan när mässan firas enligt romerska missalet 1962 (större delen av kyrkan firar enligt MR 1969-2002, enligt vilka manipeln inte används), samt hos anglokatoliker och även i vissa högkyrkliga sammanhang i Svenska kyrkan.”

          https://sv.wikipedia.org/wiki/Manipel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.