9 blandade tankar på söndagen

Rund toppmurkla

Dagens blandade bild föreställer en rund toppmurkla växande en liten bit hemifrån på Kinnekulles sluttningar. Den lär till skillnad från andra murklor inte vara giftig men den fick ändå stå kvar. Väldigt vacker svamp hur som helst.

(Nu låter det som att jag vet något om svamp men det gör jag alltså inte. Den här kollade vi upp för att den var så cool.)

Idag är det söndagen före pingst (med tema ”Hjälparen kommer”). Jag är ledig idag och tar nog i huvudsak hand om de som är krassliga i familjen. Veckans stora grej i kyrkan var förstås annars kristi himmelsfärdsdag i torsdags.

Det här är ju en pilgrimsblogg men ofta är det rätt mycket si och så med det faktiska pilgrimsvandrandet. Nu i veckan har jag i alla fall varit ute och vandrat inte mindre än TVÅ gånger (och det ska bli en nästa vecka med). I måndags vandrade jag med en av våra korta måndagsvandringar i vackra Sörboleden, Lundsbrunn. Och i torsdags gick jag efter mässan mellan Skälvum och Ova.

En särskilt rolig sak med den senare vandringen var att jag fick ett ansikte på en av bloggens flitiga kommentatorer. Mitt i gruppen av bekanta församlingsbor dök Kerstin upp. Det var väldigt roligt. Tack Kerstin!

Sånt är roligt. Och lite läskigt. Det är lätt att tro att man gör mycket blekare intryck i verkligheten än online men det får det vara värt!

Annat märkligt jag gjort i veckan: talat om Jesusordet om att få en kvarnsten om halsen på barngruppernas avslutningsutflykt. Vet inte hur lyckat det blev.

Fast det var inte så konstigt ämnesval som man kan tro. Vi var vid kvarnstensgruvan i Lugnås så kvarnstenar var liksom aktuella.

Slutligen vill jag påminna än en gång om att jag avskedpredikar i Husaby om en vecka, på pingstdagen. Jag är kvar här ett litet tag till efter det men det här är liksom avtacket. Det vore kul om det kom folk och så. Särskilt om du kom.

Vad gör du idag?