8 blandade tankar på pingstdagen

Ändrar för nya vindar? Anden har ofta med vind att göra i bibeln.

”De komma från öst och väst, de komma från syd och nord, att sitta till bords hos Jesus en gång och höra hans välkomstord” -så är texten till en gammal läsarpsalm. Och så är det något som faktiskt sker idag i Husaby. Pilgrimer kommer vandrande från de fyra väderstrecken och möts i Husaby där pastoratets enda gudstjänst för dagen firas klockan 15.

Det är oklart in i det sista om jag kommer hinna fram i tillräckligt god tid om jag är med och vandrar. Det är ju en del att förbereda på plats i Husaby också.

Det är dagen jag får leda hela ”Husabymässan” för första gången. Och så är det dagen för min avskedspredikan.

Jag är egentligen kvar här till sista juli men det vore dumt att försöka dra ihop något slags sånt här tillfälle mitt i sommaren. Jag ska villigt erkänna att jag är rätt spänd inför dagen men själva predikan är jag inte så orolig för. Mer då en massa saker runtomkring.

Pingsten är en sån där helg som är otroligt stor och viktig i det kristna kyrkoåret och som händelse i nya testamentet men som har väldigt oklar innebörd för gemene man. Nu sedan annandag pingst försvunnit som helgdag är det inte ens säkert att alla märker att det är pingst över huvud taget.

Jag får väl ta och lägga upp den där avskedspredikan i morgon så får vi se om det blir klarare med innebörden.

När jag söker lite på bloggen om vad jag skrivit om tidigare om pingst så inser jag att jag hållit på ett tag nu. Det är mycket som redan är sagt om man säger så.

Jag har förresten smugit igång lite med att ha statistik till bloggen igen. Det verkar som att ni finns där ute och läser det jag skriver. Det gläder mig mycket.

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!