Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Jesus och den första kvinnliga studenten?

 

Martha står och jobbar. Maria studerar.

Martha står och jobbar. Maria studerar.

Jag är inne i en serie bloggposter om Jesus i sitt judiska sammanhang och det beror mycket på att jag nyligen varit på en fantastisk prästfortbildning med det som tema. Förutom biskop Åke Bonnier gästades vi av Mikael Winninge från svenska bibelsällskapet och av Morton och Judith Narrowe. Morton var tidigare överrabbin i Stockholms synagoga och Judith är antropolog. Tillsammans bjöd de på en massa intressanta fakta som spred nytt ljus över nya testamentet. Nu vill jag berätta om något jag fick upp ögonen för genom Judiths föredrag. Jag tror nämligen att det säger oss något om när Jesus var hemma hos Martha och Maria!

Föredraget var ett studium av sången till ”den goda hustrun” i ordspråksboken (31:10-31). Vi fick höra att dessa ord ska läsas av den äkta mannen i familjen som en hyllning till hustrun när sabbatsljusen tänts på fredagskvällen men i Narrowes hem hade detta aldrig skett eftersom Judith vägrat. Så här står det i alla fall om den idealiska hustrun:

Att finna en driftig hustru, vem förunnas det –
långt mer än pärlor är hon värd.
Blint litar hennes man på henne,
och vinsten uteblir inte.
Dagligen är hon honom till nytta,
aldrig till skada.
Efter att ha skaffat ull och lin
arbetar hon med flinka händer.
Från avlägsna trakter hämtar hon förråd,
hon är som köpmannens skepp.
Gryningen är inte inne när hon stiger upp,
sätter fram mat åt familjen
och ger pigorna deras portioner.
Hon ser ut en åker och köper den,
planterar en vingård för det hon själv har tjänat.
Ivrigt går hon till verket
och hugger i med starka armar.
Kan hon märka att affärerna går bra
får hennes lampa brinna hela natten.
Lätt hanterar hon sländtrissan
och håller sländan i handen.
Mot de svaga räcker hon ut handen,
hon öppnar sin famn för de fattiga.
När snön kommer ängslas hon inte:
hela familjen har kläder av ylle.
Också täcken väver hon själv,
hon är klädd i linne och purpur.
På hennes man ser alla med aktning,
där han sitter bland de äldste i porten.
Rockar av linne syr hon och säljer,
handlaren förser hon med bälten.
Styrka och värdighet utstrålar hon
och ser leende framtiden an.
Talar gör hon med klokhet,
vänliga förmaningar delar hon ut.
Uppmärksamt följer hon allt i huset,
aldrig äter hon lättjans bröd.
Välsignad blir hon av sina barn,
och hennes man lovprisar henne:
Åtskilliga duktiga kvinnor har jag sett,
men du överträffar dem alla! –
Älsklighet kan bedra, skönhet förgår,
för sin gudsfruktan skall en hustru prisas.
Överlämna åt henne hennes mödas lön,
må hon prisas i portarna för sina verk.
Det är inte lätt att leva upp till det idealet, det förstår man. Hon ska både sköta hushållet och åkrarna och en hel del handel. Lite oväntat står det väldigt lite om att hon skulle sköta barnen, det kanske var alltför självklart? Sen tycker jag det är intressant att hennes utseende inte alls är på tal. Där ligger ju väldigt mycket av vår tids krav på kvinnor? Det är en mångtydig bild av kvinnors liv som framträder. Å ena sidan en stark och självständig kvinna som faktiskt förväntas agera på eget initiativ och ha stora förmågor. Å andra sidan finns det ändå gränser för vad som förväntas vara männens område.
Morton Narrowe

Morton Narrowe

Det enda den här kvinnan INTE gör verkar vara det hennes man gör; han sitter i stadsporten och diskuterar med de andra lärda männen. Studier har i långa tider varit högt värdesatt bland judiska män. Nu till Marta och Maria.
Jesus kommer till Lasaros och hans systrar Marta och Maria. Maria sätter sig vid Jesu fötter och lyssnar på varje ord (tillsammans med Lasaros och säkert en massa andra män). Marta däremot jobbar med maten och klagar för Jesus att inte Maria hjälper henne. Då försvarar Jesus Maria och säger att hon valt något gott och att det inte ska tas ifrån henne.
Om vi har med oss ”den goda hustrun” i bakhuvudet kanske vi ser en ny poäng i det här. Som vi sett ingick det inte i kvinnans roll att studera, det var mannens område. Maria gör det ändå, hon bryter normen, och Jesus försvarar henne. Öppnar Jesus upp för kvinnor att få studera och fördjupa sig? Det kanske är just det han gör! I ett samhälle där det inte alls förekom!
Margareta Melin skriver retfullt om detta ungefär att ”Maria följde sin längtan även om det innebar att gå sina egna vägar. Hon bröt med de invanda könsrollerna. Problemet var att inga av männen på plats bröt mot könsnormerna och hjälpte till i hennes ställe så Martha blev ensam med disken”
Den här jämförelsen med ”den goda hustrun” (som visade sig vara mycket mer central i det judiska livet än jag hade anat) öppnade för en hel del nya tankar om nya testamentet. Sådant tycker jag är väldigt roligt. Vad tänker du efter att ha läst det här? Skriv en kommentar!

Kommentarer

3 svar till ”Jesus och den första kvinnliga studenten?”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    ”Problemet var att inga av männen på plats bröt mot könsnormerna…” – Det var en ny och fräsch vinkling på ett annars så söndertjatat bibelställe!

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det tycker jag! Är det du som skrivit något om Melins bok ”vara den jag är” här?

      1. Profilbild för Thorsten Schütte
        Thorsten Schütte

        Nej, jag skrev för en tid här något om en bok av Tom Wright, ”Ännu bättre”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.