10 blandade tankar på söndagen

Krock med två ballonger. Blandad bild.

Så är det söndag igen. Jag brukar se det här som ganska sorglösa och tramsiga inlägg på bloggen. Just idag infinner sig inte riktigt stämningen. Hela ”kullen” är fortfarande i chock över att det skett ett mord på en tonårsflicka här mitt i idyllen. Det där står det mycket om på annat håll så jag ska inte skriva mycket detaljer här men det hindrar inte att det finns i allas tankar häromkring. Och runt i landet också förstås.

Det jag däremot gärna vill nämna är att samtidigt som nyheten att de hittat kroppen nådde mig i går morse så förstod jag samtidigt att olika rasistiska personer och organisationer redan börjat göra propaganda på att det var ”invandrare” som gjorde det. Det känns extra illa att en så här tragisk historia ska bli slagpåse i ett så smutsigt politiskt spel dessutom.

En annan sak värd att nämna är att det talas en del runtom om hur ettriga journalister trängt sig på människor för att få tag i smaskiga berättelser. Det tycker jag också är väldigt illa.

TT ringde mig mitt i alltihop och frågade vad svenskakyrkan gjorde i allt detta. Jag fick hänvisa till vår diakon som stod för de kontakterna. Sen efteråt kom jag på ett ganska bra och oväntat svar på frågan, som jag dock inte tror hade funkat i media (kyrkan som organisation hjälpte till genom att vara med i kommunens krisgrupp och genom lite stödinsatser till de som hjälpte till att leta).

Det rätta svaret hade varit att massor av våra medlemmar var engagerade i skallgångarna med missing people. Överallt där kyrkans medlemmar är, där är kyrkan. Det är i vår tid det är alltför viktigt vilken flagg saker sker under.

Idag firar jag gudstjänst i Ova kyrka klockan 10. Och tar farväl av den kan man säga. Jag ska även döpa ett litet barn. Och så ska vi förstås be för situationen kring den döda flickan i alla våra gudstjänster.
Dagens tema är ”kallelsen till Guds rike” och jag tycker jag har lyckats göra ett litet scoop och hittat en spännande sak i evangelietexten så det ska bli roligt att predika. Jag får väl ta och lägga ut predikan här i morgon. I alla fall om ni inte alla kommer till Ova.
Igår var det ett jubileum. Då var det 5årsdagen av min prästvigning och jag fick faktiskt fira den med att träffa de fyra jag prästvigdes tillsammans med. Jag har ett vagt minne om att jag som nyprästvigd tänkte att ”om 5 år så kanske man har koll någorlunda på det här”. Och så är det nog. Ibland är det skönt att räkna med att tiden sköter om en del saker.
Idag är det ett annat jubileum (som leder fram till ett personligt jubileum jag tänker återkomma till i veckan). Det är precis 15 år sedan den jättestora jubileumsgudstjänsten i Husaby, 1000 år efter Olof Skötkonungs dop. Vi ska i alla fall uppmärksamma det med en sång av kören i dagens gudstjänst.
Jag tänkte faktiskt ta och sjunga och spela lite i min predikan idag också. Det brukar jag inte göra. Vi får se hur det blir.
Vad gör du idag? Skriv gärna en kommentar!