Det viktigaste läger jag varit på

Jag för 15 år sen. Bilden har visst legat på internet sen dess.

Jag för 15 år sen. Bilden har visst legat på internet sen dess. Mycket liten bild.

Jag har på olika vägar blivit uppmärksam på att det precis nu i dagarna är 15 år sedan jag var på det läger som jag antar haft störst betydelse i mitt liv. Undantag säkert för mina första tältläger som barn.

För 15 år sedan hade Svenska Kyrkan en stor riksfest  Göteborg. Svenska Kyrkans Unga var med på ett litet hörn. Det stora mötet hette ”I samma båt” och vårt lilla läger hette ”åxå”. Nu har jag precis förstått att det här inträffade i dagarna precis efter tusenårsmötet i Husaby.

Vi var några stycken från min lokalavdelning Ulricehamn och så fick jag där möta en väldig massa jämnåriga ungdomar från många olika stift. Jag minns vagt en del av innehållet i seminarier och gudstjänster men jag minns desto mer av alla lekar vi lekte och hur otroligt lite vi sov medan lägret pågick. Det lägret ligger över huvud taget högt på listan över roligaste jag varit med om.

De jag träffade på det lägret hade sedan en lång rad återträffar på olika platser runtom i Skara stift och jag anar idag att det var där jag kom in på den väg som så småningom ledde mig in i att arbeta för kyrkan. Jag är glad för kompisar jag träffade där och många av dem har jag följts åt på längre eller kortare avstånd sedan dess.

Det här är kanske inte särskilt intressant läsning för någon annan än mig själv men för mig är det här ett viktigt jubileum att uppmärksamma. Det kan också vara bra att påminna om hur mycket fantastiskt bra som görs av Svenska Kyrkans Unga och andra barn och ungdomsorganisationer i vårt land. Var vore jag utan det?

Nu som präst och allt är det viktigt att komma ihåg hur det var och jobba för att våra ungdomar ska få var med om liknande saker. Det finns kanske inte mycket som är så viktigt i livet som att ha roligt ihop med andra när det kommer till kritan.