8 blandade tankar på söndagen

Münschausen, en man med märkliga gåvor får man säga. Mest fantastin gissar jag.

Nu har jag visserligen börjat på min nya tjänst i Dalstorp men det är ändå en ledig söndag. Det har jag bett om eftersom vi ska ha vår sista lilla musikgudstjänst i kväll (Låstad kyrka klockan 19) och det är en del att stå i med det. Det blev tre såna den här sommaren och det känns faktiskt riktigt kul. I alla fall efter att all övningsångest är avklarad. Jaja. Nåt ska man ha att göra på alla semesterkvällar sedan flyttplocket är klart.

Musikgudstjänstprogrammet är väldigt svårt att lägga ut på nätet så det får vara bonusmaterial för den som ser mig afk.

I fredags spelade och sjöng vi i Månstads kyrka. Det är min släktkyrka kan man säga så det kändes väldigt speciellt.

Jag har förresten ändrat texter runtom så att det står om min här på sidan nu att jag är präst i Dalstorp istället.

Idag är det söndag med temat ”nådens gåvor”. Det blir helt fantastiska textläsningar i gudstjänsterna idag. Om Gud som vinodlare, och om Kyrkan som en kropp med många kroppsdelar som skiljer sig sinsemellan men hör ihop ändå. Och Jesu fantastiska liknelse om vinstocken. Där säger han att man bär frukt av sig själv genom att ha gemenskap med honom, inte av egna ansträngningar. Förbli i mig säger han. Det är kanske hans viktigaste bud till oss? Vad säger du?

Jag lade in en bild på baron von Münchaussen. Han kanske får stå som en bild över hur vi lätt tänker när vi hör ordet ”nådegåvor”; väldigt spektakulära egenskaper och märkliga handlingar. Fast jag misstänker start att den där Münschaussen verkligen hade en fantastisk gåva som vi kan märka i hans berättarkonst….

Jag är riktigt trött för jag har suttit uppe och rensat gårdagens blåbärsskörd till långt in på natten. Blåbären är kanske också en slag gåvor av nåd. Jorden bär frukt och Gud välsignar oss. Men bäst av allt är nog att vår blåbärsskog (utanför Mullsjö) är så väldigt vacker. Det är en plats för själen det.

Det har annars varit en del av motsatsen också i veckan. Jag har lyckats låsa mig ute och ena bilen startade inte precis i ett kritiskt ögonblick.

Vad gör du idag? Skriv en kommentar!